torsdag, juni 30, 2005

Vapnet - Ge Dom Våld EP

Kalla mig CP, kalla mig bög. Kan man verkligen komma undan med en sådan textrad utan att låta som Björn Rosenström eller Onkel Kånkel? Jodå, om man kallar sig för Vapnet (årets bästa bandnamn!) går det alldeles utmärkt.

Jag har hört talas en hel del om Vapnet på diskussionsforumet på dagensskiva.com, de har tydligen spelats en hel del på P3 också men eftersom jag aldrig lyssnar på radio så har jag missat dem. Men nu har jag hur som helst fått chansen att lyssna på denna hype tack vare den fantastiska fildelningstekniken.

Fantastisk är ett ord som också kan användas om denna skivans andra spår, Kalla mig. Redan fem sekunder in i låten förstår man att det här är något väldigt bra, och texten är bland det bästa jag läst i år.

Min dagbok
den blev stulen
dom skrattar åt mig nu
internet
gör mig känd
dom laddar ner mig fil för fil

Så dum som jag är,
kan jag inte förstå
hur jag ska bära mig åt
för allt blir fel
och nu vet alla om
vad jag sa till dig
och nu vet alla om
vad du sa
vad du sa

För du är med:
sida tre
och fram till fyrtiotvå
ett citat,
det du sa,
var elakt men så uppenbart

Så simpel som jag är,
kan jag inte förstå
hur ska jag bära mig åt
för allt blir fel
Och hur du ser på mig
stämmer ganska bra
med hur jag ser på mig,
så kalla mig cp
kalla mig bög
det kanske är fel
men en bra metafor
för den jag är
det jag är

Fullständigt lysande mespop! Av de övriga spåren är titelspåret Ge dom våld nästan lika bra som Kalla mig. Det räckte att lyssna på de två låtarna för att beställa skivan. De andra två låtarna är mer bagatellartade utan att vara dåliga. Mitt råd är att ni passar på att skaffa ett exemplar nu innan de tar slut (skivan ges ut i 1000 ex).

Nu får jag nog ta och kolla upp Eurospot (sunkigt att de var tvungna att byta namn från Eurosport) också så att jag inte missar ännu en hype.

Betyg: 4/5
Provlyssna: Ge dom våld