lördag, oktober 24, 2009

Dramatik i butik

Min tur att jobba helg och eftersom folk precis fått lön förväntade jag mig få en del att göra, men haffa tjuvar var väl inte direkt det jag hade i tanke.

Såhär var det. En kund kom fram och ville ha en skiva med Åsa Jinder. Jag gick bort till cd-hyllorna och hämtade en skiva med henne och gick tillbaka till kassan. Det här tog kanske tio sekunder. När jag kom till kassan så sa en annan kund till mig att två killar som var på väg ut hade tagit en Beatles-box (som kostar 2599:-). Jag blev helt paff och sa bara "Va?". Hon upprepade sig och jag kollade på boxarna och såg att det saknades en. Det var bara att springa efter tjuvarna och utanför gallerian kom jag ifatt dem och sa till dem att visa vad de hade innanför jackorna. Den ena killen (vi kan kalla honom Kalle, för det är just vad han heter) började oja sig och sa att han inte hade någonting (vilket han inte hade). Den här Kalle köper lite grejer hos oss ibland, han är HiFi-fantast och ska ha det allra bästa. Han har även en beställning på en sådan här Beatles-box hos oss. Värt att nämna är också att vi misstänkt honom för att ha snott en bootleg-box med Led Zeppelin-skivor för några månader sedan, vilket han förstås nekat till.

Hur som helst, den andre killen ville inte visa något så jag slet upp hans jacka och ner föll en stor Beatles-box. Kan ju säga att adrenalinet flödade rätt rejält då. Jag röt till rejält på honom och han upprepade bara "förlåt, förlåt, förlåt" och sedan skrek jag att han gjorde bäst i att aldrig visa sitt fula tryne i närheten av vår butik något mer. Kalle fortsatte att bedyra att han inte hade något med saken att göra, han hade ju beställt en sådan box.

Nåja, jag hade inget val än att låta dem gå sedan. Jag var ensam i butiken och det hade inte varit så bra om jag tagit fast en tjuv som tagit något för 2k5 för att komma tillbaka och se kassan länsad. Så ingen polis involverad för tillfället. Jag ringde till chefen och berättade och sa att han fick polisanmäla om han ville, vi har både namn och telefonnummer till Kalle och han är så liten och mesig så att han förmodligen tjallar efter tio sekunder med en polis i närheten.

Väl tillbaka tackade jag kunden som tipsade och hon fick boken hon tänkt köpa gratis, det var väl det minsta jag kunde göra som tack. Hon berättade även att det var Kalle som först tagit boxen och gett den till den andre killen som stoppat den innanför jackan. Tur att det finns sådana människor som inte bara står och ser på när något sådant här händer.

Trodde inte jag hade det i mig att bli så förbannad men jag har inte mått helt 100% de senaste veckorna och har varit sur rent allmänt eftersom jag fått gå ner på 75% arbetstid. När jag väl fick tag på tjuvarna så brast allt och jag såg förmodligen helt galen ut för killen som hade boxen såg rätt skraj ut och han var inte direkt liten.

Slutet gott, allting gott.

1 Comments:

At 24 oktober, 2009 20:46, Blogger Wannabe said...

heja heja!

 

Skicka en kommentar

<< Home