torsdag, augusti 25, 2005

Ge mig lite alternativ för böfveln

Jag tycker om att se på film. Ibland (OK, ganska ofta) blir det att man laddar hem och kollar på något men jag har ju även lyckats köpa 200 dvder (inklusive ett flertal boxar med flera filmer i) så helt sniken är jag inte. Ibland vill jag till och med ta mig ner till biografen och se på något, trots att det ibland är jobbigt med alla störningsmoment i biosalongen. Hur som helst, en film man sett fram emot att se en lång tid är nästan alltid roligast att se på bio. Av detta borde man kunna dra slutsatsen att jag går ganska ofta på bio, men tyvärr blir det allt mer sällan. En av orsakerna är förstås priset, fast med rabattkort blir det inte så farligt ändå. Jag tycker ändå bäst om att se filmer på vardagar. Den största orsaken är dock det otroligt fattiga utbudet den här stadens biokomplex bjuder på.

Jag förstår faktiskt inte hur de tänker. Det finns sju biosalonger att tillgå. Varje måndag till fredag kan man visa två föreställningar per salong och på lördag och söndag går det bra att peta in ännu en föreställning per salong. Totalt blir det hela 112 föreställningar på en vecka! Då tycker man att de borde kunna baka in en hel jäkla massa filmer på den där veckan. Men nej nej, de här 112 föreställningarna fördelas på futtiga femton filmer. Filmer som allt som oftast bara fyller högst halva salongen. Vore det inte betydligt smartare att dra ner antalet föreställningar per film istället så kanske salongerna fylls istället?

Om vi tar idag som exempel så går två föreställningar av Carambole i den största salongen. Den har 222 platser. Till första föreställningen idag gapar 183 av de där platserna tomma och till den andra föreställningen är det än så länge åtta (!) biljetter sålda. Det om något borde väl visa att det inte behövs 14-15 visningar i veckan av en sådan film, och det där är ändå en film som bör gå in rätt högt på biotoppen. Slå ihop de där två visningarna till en istället och ge plats för en annan film, salongerna blir ju inte fyllda ändå. Tänk då på en film som Mr. & Mrs. Smith som gör sin 324532652643 vecka men fortfarande går varenda jäkla dag och som idag resulterat i sex (!!!) sålda biljetter till föreställningen.

Allt jag begär är att man tar in några fler udda filmer. Det räcker med att visa dem ett par gånger på en vecka, sedan finns det kanske inte så stora möjligheter att sälja fler biljetter i en liten stad som Växjö men det kan ju i vilket fall som helst inte bli värre än katastrofsiffrorna jag räknat upp ovan. Jag hade verkligen sett fram emot att få se Land of the Dead på bio (den stod dessutom med på sidan med kommande filmer) men den ser man inte röken av. Antagligen kommer den att dyka upp på Folkets Bio till slut, men det brukar ta flera månader och då har den redan hunnit komma ut på R1-DVD och det är inte alls lika lockande att se den på bio längre.

Så sluta klaga på dåliga besökssiffror och försök erbjuda lite alternativ till alla tråkiga Hollywood-storfilmer och urusla (i 9 fall av 10) svenska filmer. Då skulle man inte behöva ladda hem allt för att få en chans att se dem. Det finns faktiskt en genuint intresserad filmpublik där ute, det verkar bara som att SF inte är intresserade av den.