måndag, augusti 22, 2005

Nere på jorden igen

Idag träffade Magnus (chefen) min arbetsförmedlare för att gå igenom villkoren för eventuellt anställningsstöd. Tyvärr för min del verkade Magnus lite skeptisk till det hela. Jag kan till viss del förstå honom, han får bidrag för 25% av lönen men frågan är om han egentligen har användning för mig som heltidsanställd. Visserligen har jag snittat på högre lön än det han kommer att få betala men då får man räkna in en del helgarbete också, vet inte om han kan få något för det. Dessutom så har vi haft bokreabutiken hela den tiden, nu kommer vi att antingen få lägga ner den eller flytta den. Med lite tur kan vi få flytta in i den andra gallerian i stan, men det är långt ifrån säkert. I annat fall kommer den nog att bli granne med vårt antikvariat, det är ett mycket sämre läge och dessutom kanske ingen extrapersonal behövs för att sköta om försäljningen där. Patrik på antikvariatet kanske kan sköta allting själv.

Magnus tänker visserligen bygga om vår ordinarie butik under hösten och det ska satsas mer på boksidan men om det inte finns någon annan butik att ta hand om så behövs jag ändå inte på heltid eftersom Johan klarar av försäljningen själv. Han sammanfattade det rätt bra med att säga "vi får ju inte in några extra pengar i kassan bara för att du står här hela dagen".

Får väl se vad som händer framöver, det är bara att hålla tummarna.