tisdag, maj 09, 2006

Vi är så bra och fina!!!

Bobby, Bobby, Bobby. Kvällstidningarna vältrar just nu i den här Bobby-historien och folk i allmänhet verkar helt bestörta över att något sånt här kan hända. Både Expressen och Aftonbladet startar någon sorts insamling som jag inte vet riktigt vad den ska vara bra till. Eller jo, det är ju fint att BRIS får lite medel men frågan är vad de där pengarna gör i det stora hela egentligen.

Allehanda kändisar tar tillfälle att visa sin väldigt medmänskliga sida (att det dessutom är fin pr är ju bara ett plus) och uppmanar folk att skänka massa pengar. Folk skriver långa inlägg på nämnda sidor och förkastar det som hänt och uppmanar folk till att reagera och anmäla misstänkt misshandel mot barn.

FÖR VI ANDRA ÄR SÅ FINA OCH SUPERDUPERBRA ALLIHOPA, DET FINNS MINSANN INGA FEL ALLS MED OSS!

Jag kan slå vad om att den här uppgången i medmänsklighet kommer att ha försvunnit inom ett par månader. Folk kommer att glömma bort Bobby lika fort som de fick höra talas om honom. Sedan dyker det väl upp något samhällsprogram eller någon dokumentär om några år och då kommer alla att tänka: "ja just ja, den där Bobby, det minns jag allt!" och sedan kommer de att glömma bort det igen.

Jag vet inte riktigt vad jag vill säga med allt det här. Jag blir bara kräkfärdig av alla som tror sig veta så mycket mer och vara så mycket bättre än alla andra när de egentligen inte gör ett skit åt någonting. Vi sitter ju bara på våra buttra feta arslen hela dagarna och låter tidningarna styra våra åsikter. "Åh fy fan så höga bensinpriser, lika bra jag skriver på tidningens klagolista!" "Åh fy fan så höga elpriser, lika bra jag skriver på tidningens klagolista!" "Åh fy fan vilka sopberg, lika bra jag skriver på tidningens klagolista!" Sedan skänker man en slant till något välgörande ändamål och tror sig ha gjort en stor samhällsinsats men man lever fortfarande sitt liv som vanligt och ignorerar allt runt omkring sig om det inte har med sig själv att göra.

Ni är bajskorvar allihopa och jag hatar er.

(och nej, jag är inte ett dugg bättre själv, men jag har åtminstone självinsikt nog att fatta det)

Och angående Bobby, visst, det är hemskt och hjärtslitande och grymt. Men ärligt talat, är ni så oerhört förvånade? Det händer hemska och grymma saker hela tiden, människor är hemska och grymma och tror man att det kommer att ändras helt enkelt genom att skänka en slant till BRIS så har man tagit den enkla vägen ur problemet och den enkla vägen funkar ALDRIG.