onsdag, februari 07, 2007

20 viktiga skivsläpp i början av 2007

Eftersom jag har så förbannat bra musiksmak och alla andra så usel så känner jag att det är viktigt att jag talar om för er vilka skivor ni ska fokusera på i vår.

21/1 The Shins - Wincing The Night Away

Nej, det är inte lika bra som Chutes too narrow men det hade jag väl inte förväntat mig heller. Det spelar egentligen ingen roll, The Shins piskar 99% av alla popband ändå. Kanske inte så att jag kommer att lyssna på skivan flera gånger vecka ut och in men jag är rätt säker på att spåret Split Needles kommer att finnas med rätt högt upp på min lista över 2007 års bästa låtar.

23/1 Menomena - Friend And Foe

För någon vecka sedan hade jag aldrig hört talas om det här bandet men efter att ha lyssnat på skivan några gånger i mp3-spelaren är jag lätt förälskad i den. Inte direkt det mest lättlyssnade men om man har tålamod blir man rikligt belönad. Dessutom är omslaget årets tuffaste.

7/2 Bloc Party - A Weekend In The City

Precis som med The Shins så har Bloc Party svårt att nå upp till samma standard som föregångaren, men eftersom Silent Alarm var 2005 års bästa skiva så är det inget man kan kräva av dem. Det här är hur som helst en skiva som växer för varje lyssning och trots att jag lyssnat nonstop på den i butiken i tre dagar är jag långt ifrån trött på den. Kommer säkert att ligga högt upp på listorna när 2007 summeras. Köp den!

7/2 Säkert! - Säkert!

Jag är väldigt förtjust i de små historierna som Annika Norlin berättat under aliaset Hello Saferide. Nu sadlar hon om till svenska och det är inte ett dugg sämre. Det här kan bli en riktig hit om folk ger henne en chans, så gör det!


12/2 Aereogramme - My Heart Has A Wish That You Would Not Go

På det här albumet har Aereogramme låtit gitarrerna som dominerade lysande skivan Sleep And Release få vila och istället har man gjort en lika lysande popskiva. Det verkar som om de sneglat lite på sina skotska polare Mogwai. Inte mig emot, jag är glad att de utvecklat sitt sound. Dessutom är titeln på skivan underbar.

12/2 Do Make Say Think - You, You're A History In Rust

Jag är fruktansvärt svag för postrock. På något sätt så tycker jag att de långa instrumentala spåren bättre förmedlar känslor än vad korta melodier med texter gör. Har inte lyssnat igenom det här albumet än men deras tidigare släpp är väldigt starka så jag har sett mycket fram emot det här.

20/2 Scraps Of Tape - This Is A Copy Is This A Copy

Har bara provlyssnat på de små snuttar som finns ute på Myspace och det finns egentligen inte så mycket att säga. Enminuterssnuttar från låtar som kanske är tio minuter långa i sin helhet får man inte ut så mycket av. Men det här är sveriges bästa postrocksband och debuten var så väldigt bra att det inte finns någon anledning att tro att det här kommer att bli annat än bra till slut.

21/2 Explosions In The Sky - All Of A Sudden I Miss Everyone

Det här bandet blir bara bättre och bättre för varje skiva som släpps och med tanke på hur fruktansvärt mycket jag lyssnat på The Earth Is Not A Cold Dead Place ligger det nära till hands att tro att det här blir den skivan jag kommer att lyssna på mest under 2007. Årets mest emotsedda släpp från min sida. Bättre och vackrare än såhär blir det inte.

26/2 Malcolm Middleton - A Brighter Beat

Jag har inget direkt emot Arab Strap men jag har aldrig riktigt fastnat för dem (trots att jag är en sucker för deprimerande poplåtar). När ena halvan av gruppen började släppa soloplattor blev jag desto mer intresserad. De två föregående släppen från Middleton brukar snurra rätt ofta i min cd-spelare när jag känner mig nere (vilket jag gör rätt ofta). Namnet på den här skivan fick mig att känna mig lite orolig men när han börjar sjunga We're all going to die i början på öppningsspåret och fortsätter med en refräng där han upprepar frasen You're going to die alone känner jag mig genast lugnare igen. Precis som med de föregående skivorna finns det några spår som är fantastiska och några som inte är lika intressanta, men topparna är så pass höga att jag är mycket nöjd ändå.

26/2 Patrick Wolf - Magic Position

Ännu en artist vars förra skiva är en av mina stora favoriter i skivsamlingen. Inför den här är jag dock lite orolig. Förstasingeln Accident And Emergency är väl ok men skulle knappast platsa på Wind In The Wires. Så det är lite med skräckblandad förtjusning jag ser fram emot det här släppet.

28/2 Last Days Of April - Might As Well Live

Jag vet inte riktigt vad jag ska förvänta mig här. Det var tre år sedan LDOA senast släppte en skiva och Karl Larssons soloprojekt var måttligt imponerande. Men det här är ju ändå ett av mina favoritband inom emopopen och Pelle Gunnerfeldt har återigen producerat så jag är ändå försiktigt optimistisk. Så snälla ge mig några sådana där vackra låtar som ni är så bra på att göra igen.

5/3 Tracey Thorn - Out Of The Woods

Egentligen är Everything But The Girl sorgligt underskattade, även av mig. Jag äger inte en enda platta med dem. Så kul då att ena halvan av gruppen släpper en soloplatta som definitivt ska införskaffas. Här ryms fina nedstämda ballader med poppärlor och fantastiska spår för dansgolvet. It's All True är årets mest medryckande låt än så länge. Det här måste ni kolla upp!

5/3 !!! - Myth Takes

Jag är väldigt svag för punkfunk-genren men jag måste säga att jag var lite besviken på förra albumet från !!! (som uttalas chk chk chk förresten). Det fanns ett jättespår i Me And Giuliani Down By The School Yard (A True Story) men det var så överlägset mycket bättre än allt annat på skivan att den blev lätt tråkig. Den här skivan är betydligt jämnare och Heart Of Hearts förtjänar att bli en jättehit.

7/3 Arcade Fire - Neon Bible


Har inte hört en ton från den här skivan än men dubbelvinylen är redan bokad. Jag kan inte annat än tro att det här kommer att bli hur bra som helst.




12/3 LCD Soundsystem - Sound Of Silver

Daft Punk Is Playing At My House var en av 2005 års bästa låtar och ny hoppas jag på nya dansexplotioner. Precis som med Arcade Fire har jag inte hört någonting från den här skivan



21/3 Low - Drums And Guns

Återigen ett band vars föregående skiva var lysande. Har inte hunnit lyssna igenom den här men är inte speciellt orolig. Low borgar för kvalitet.




26/3 Logh - North

Har provlyssnat lite grann på några spår från hemsidan och det låter väldigt bra. Det låter även väldigt lugnt vilket oroar mig lite grann. Jag tycker visserligen om lugna spår men när man lyssnar på Logh vill man ha de där gitarrexplosionerna också.


30/3 :Wumpscut: - Body Census

Jag hoppas fortfarande inför varje :Wumpscut:-släpp att Rudy Ratzinger ska lyckas göra ett nytt album som är lika starkt som Music For A Slaughtering Tribe, Bunkertor 7 och Embryodead. Men den tiden verkar tyvärr vara förbi. Det har funnits ett och annat riktigt bra spår på de senaste skivorna men de 30-sekundssnuttar man får lyssna på på hemsidan låter inget vidare. Jag hoppas det låter betydligt bättre när man får höra hela låtarna. Annars får jag väl fortsätta hoppas fram till nästa skivsläpp.

10/4 Bright Eyes - Cassadaga

När jag lyssnade igenom I'm Wide Awake It's Morning och Digital Ash In Digital Urn första gångerna var jag inte särskilt imponerad, mer besviken faktiskt. Men jag gav dem en chans till och de växte verkligen. Nu tycker jag att de kanske är det bästa Conor Oberst har släppt ifrån sig. Därför blir också förväntningarna inför nya albumet ännu högre än tidigare.

10/4 CocoRosie - The Adventures Of Ghosthorne And Stilborne

Vet inte om det finns så mycket att säga om det här. Mer än att skivan alldeles säkert blir skitbra.