måndag, september 11, 2006

Give me it

Det finns inte mycket som gör en på sämre humör än ett besök på arbetsförmedlingen. Man kommer det och förklarar hur läget är (ingen förändring) och de känner till min bakgrund men ändå ska det tjatas om att jag måste söka andra jobb och att jag inte kan gå på A-kassa hur länge som helst (jag har tagit ut hela 44 dagar på hela året). Grejen är att det inte finns några jobb att söka. De som finns är aningen på deltid (vilket jag redan har ett som jag trivs utmärkt med) eller så kräver de tidigare erfarenhet (vilket jag absolut inte har, inga som helst kvalifikationer heller). Tja, så finns det telemarketing också men jag skjuter mig hellre i huvudet än tar ett sådant jobb.

Så efter allt tjatande så ska de kolla upp om det finns några jobb jag kan söka, slår mot hela databasen i Kronobergs län och får upp ett (!) jobb i Ljungby som är på deltid. Sedan börjas det tjatas om att jag måste söka jobb som de anvisar. Jovisst, men jag har fått noll (!!!) anvisningar.

Grejen är att arbetsförmedlingen inte hjälpt mig ett enda jäkla dugg. Det var arbetsmarknadsenheten på kommunen som hjälpte mig att få en praktikplats (där jag gick med på att slava i tre månader för 60 spänn om dagen extra på mitt socialbidrag) och det var jag som jobbade så pass hårt att de tyckte det var värt att anställa mig. En anställning som dessutom bara skulle vara under en kort period men eftersom jag gjorde det så bra så har de behållt mig och gett mig extra mycket ansvar. SO SHUT THE FUCK UP!

Själv försöker jag förklara att det finns en framtid inom den anställningen jag redan har, jag tror faktiskt att jag i framtiden kommer att få gå upp på heltidsjobb (om jag inte tvingats till att plocka jordgubbar eller nåt innan dess) men att det kan ta lite tid. Det går rätt bra för butiken nu men det har gjorts stora investeringar det senaste året så det finns inte pengar just nu för en heltidsanställning.

Sen går man därifrån och känner sig värdelös och misslyckad. Tur att jag inte behöver gå dit igen på ett halvår. De har väl räknat ut att tills dess kanske jag är på gott humör igen så de kan trycka ner en lite till.