torsdag, augusti 24, 2006

Turandot

Jag har aldrig gillat opera särskilt mycket. Har mest sett det som feta tanter och farbröder som står och gapar. Men ändå har det funnits vissa stycken som jag tyckt om och efter att ha jobbat i skivbutik ett tag nu så blir man mer och mer nyfiken på andra saker än det man hela tiden lyssnar på. Vi säljer väldigt mycket klassisk musik och inte väldigt sällan någon opera. Så jag bestämde mig för att köpa en DVD med en opera bara för att se om det kunde vara något jag kunde gilla. Det blev Puccinis Turandot eftersom jag tycker väldigt mycket om stycket Nessun Dorma ur den.

Idag kollade jag igenom den och kunde konstatera att se på opera och att höra på opera är två vitt skilda saker. När man kunde följa med i handlingen, fick lyriken textad på ett begripligt språk och kunde se skådespeleriet blev allting så mycket enklare att förstå. Det tog inte någon längre stund innan jag fastnade. Visst fanns det vissa delar som var mindre bra än andra men så är det ju med all kultur. Jag antar att det finns bättre operor än Turandot.

Handlingen i Turandot utspelar sig i Kina där den elaka prinsessan Turandot endast gifter sig med den man av kunglig börd som klarar av att svara på tre gåtor. Om mannen misslyckas så blir han halshuggen. Det finns både spänning, drama, kärlek och en del komedi i den här föreställningen. Dryga två timmars trevlig underhållning och betydligt bättre än många av de moderna filmer jag sett den senaste tiden iaf.

Nu har jag blivit rekommenderad att fortsätta med Mozarts Trollflöjten. Ska bli mycket intressant att se om den är lika bra.