söndag, september 03, 2006

The devil and Daniel Johnston

Om Daniel Johnston inte hade varit världsberömd redan och ställt upp i Idol så hade han med största sannolikhet blivit utskrattad och fått höra en massa skit från juryn. Kanske hade han blivit mest sågad av alla deltagare eftersom han varken kan spela eller sjunga. Som tur väl är så är det inte så enkelt att definiera vad som är "bra" inom musiken som man vill göra gällande i Idol-programmen.

Jag ska väl först erkänna att jag såg Daniel Johnston live 2003 och jag förstod ingenting. Jag tänkte detsamma som många andra, killen kan ju varken spela eller sjunga. Men eftersom det finns så många som håller honom som en av de bästa singer/songwriters någonsin har jag gett honom en chans till och börjat förstå lite av storheten. Efter att ha sett den här dokumentären om honom så är jag beredd att köpa varenda skiva och band som finns utgivet med honom.

Filmaren Jeff Feuerzeig har fått ta del av Daniel Johnstons egna material bestående av massor av band och film vilket gör filmen mycket intressantare än om man bara haft med nya intervjuer med släktingar och vänner. Nu får man verkligen följa med Daniel under sina ungdomsår vilket ger en större förståelse för hans musik.

Den här dokumentären är både väldigt rolig och väldigt tragisk på en och samma gång och jag kan varmt rekommendera den. Se den och ni har sett årets bästa dokumentär och kanske även upptäckt en ny musiker.