tisdag, februari 20, 2007

Microslavar

Medan jag tog med Misty på en promenad tillsammans med mamma genom Stanfords botaniska trädgård berättade mamma för mig om en konversation hon hade hört mellan två personer med Alzheimers borta på ålderdomshemmet där hon arbetar som frivillig:

A: Hur är det?
B: Ganska bra. Du då?
A: Hur är det?
B: Jag mår bra.
A: Så hur mår du idag?
B: Hur är det?

Jag skrattade, och hon frågade mig varför, och jag sa: Det påminner mig om samtalsrummen på America Online! Hon ville få ett exempel, så jag gav henne ett:

A: Hallå där.
B: Hej, A.
A: Hej, B.
C: Hej
B: Titta, C är här.
A: Hej, C!
B: CCCCCCCCCC
C: A + B = A + B
A: Måste sticka
B: Hej då, A.
C: Hej då, A.
B: Poo
C: Poo poo

Detta, sa jag, är den mycket omskrutna, transglobala, paradigmskiftande, tidsåldersdefinierande dialog som varenda tidsskrift i världen ägnar miltals av tryck.

(ur Douglas Coupland - Microslavar)

Nämnde jag att jag älskar den här boken?