måndag, februari 19, 2007

Notiser

Idag har jag köpt en ny servis och ett nytt glas-set. Inte för att jag egentligen behöver det, men jag är trött på de där gamla tallrikarna jag fick med mig hemifrån när jag flyttade till Växjö. Jag tror de hade stått i någon skrubb rätt länge innan jag snodde dem, de är antagligen inköpta på 70-talet. Hysteriskt fula och nästan sönderanvända nu.

***

Jag frågade chefen idag om han kommer att heltidsanställa mig efter bokrean. Han sade att han hade kollat med revisorn och att det skulle kunna gå. Jag sade att om han inte ger mig heltidsjobb snart får jag söka arbete någon annanstans. Han såg lite skärrad ut och lovade att kolla upp det närmare. Så nu är det väl bara en fråga om hur länge han kan förhala det här. Jag får nog ligga på ett tag till och komma med fler hot om inget händer.

***

Den enda anledningen till att jag vill ha heltidsjobb är för att få in mer pengar så jag kan köpa alla saker som jag verkligen inte behöver men ändå vill ha. Jag har faktiskt klarat mig med ungefär 6000 i månaden en gång i tiden och då gick hälften till hyran. Spelade inte så stor roll då iofs eftersom min huvudsakliga sysselsättning var att knapa antidepressionspiller (som visserligen var dyra, men jag knaprade så mycket att jag snabbt fick dem gratis) och sitta framför datorn. Jag gick bara ut i yttersta nödfall så man gjorde inte av med så mycket pengar.

***

Jag har knappt läst någon bok alls i år. Varje gång jag försöker läsa känner jag det som att jag jobbar övertid utan att få betalt för det och blir irriterad och slänger iväg boken. För att återfå lusten att läsa tänkte jag att om jag läser om en bok som jag älskar blir det kanske bättre. Så nu har jag börjat (och nästan läst ut) Microslavar av Douglas Coupland. Det är en fantastisk bok som får mig att le och småskratta hela tiden. Nu är jag äntligen sugen på att läsa fler böcker.

***

Saker jag ska köpa när (om) jag får heltidslön:

Bänkdiskmaskin (för det finns fan ta mig inget jobbigare än att diska)
Vinylskivor
DVD-filmer, främst tv-serieboxar
Wii-spel
Hylla för förvaring av DVD-filmer
T-shirts
Whisky

Dessutom får jag väl betala tillbaka lånet för TVn som mina föräldrar gav mig.

***

Idag på jobbet kom en man fram med en Il Divo-skiva och följande samtal utspelade sig:

Man: Vet du hur lång denna skivan är?
Jag: Nä, runt en timme kanske?
Man: Det är bara elva låtar på den.
Jag: Aha, tja, då är det kanske 45-50 minuter?
Man: Kan du kolla det?
Jag: Öhh?
Man: Ja, stoppa in den i er cd-spelare och kolla.
Jag: Ok?
*stoppar in skivan och det visar sig att den är 45 minuter lång*
Man (surt): Det där är alldeles för kort!
Jag: Hmm.
Man: Har ni fler skivor med de här?
Jag: Jodå, vi ska ha en till. *hämtar skivan*
Man: Kan du kolla den också.
Jag: Ok.
*även denna skivan är 45 minuter lång*
Man (surt): Nähä, då får det minsann vara. Jag vägrar köpa skivor som är så korta!
Jag: Öhh, ok.

Jag börjar tro att Darwin hade fel någonstans.

***

Idag fick jag Lady och Lufsen DVD (US-utgåva), Mono - One step more and you die och Mono - Walking cloud and deep red sky... och imorgon kommer Excite Truck. Dessutom vann jag en auktion på Tradera med en :Wumpscut:-skiva signerad av Rudy Ratzinger himself! Jag lever sannerligen över mina tillgångar just nu. Får jag inget heltidsjobb kan det bli kärvt ett tag.

***

Den 24/5 spelar Explosions In The Sky i Malmö. Någon som vill följa med (jag har redan inhandlat biljett)?

***

Jag kommer aldrig att förstå mig på människor.