lördag, juni 16, 2007

Semesterbok 1

Susanna Alakoski - Svinalängorna

I den här boken (som vann Augustpriset för bästa roman 2006) får vi följa unga Leena, som när boken startar inte börjat skolan än, och hennes finska familj när de flyttar in i ett nytt bostadsområde i Ystad i slutet på 60-talet. Det börjar i en väldigt positiv anda, man är visserligen fattiga men det är ett modernt hem och socialen hjälper till. Leena har inga vänner alls utan umgås mest med sina två syskon och sin hund.

Från denna start får vi följa Leena när hon växer upp, träffar nya vänner och lär sig saker genom att tjuvlyssna på de vuxnas samtal. Hennes föräldrar dricker redan i början av boken en hel del vin och bråkar ganska mycket men klarar ändå av sköta om familjen och jobba. Men ju längre in i boken desto mer kaotiskt blir det och den begåvade Leena blir den som drabbas mest.

De två första tredjedelarna av boken går ganska snabbt framåt och drivs ganska mycket av dialog. Den sista tredjedelen därmot är helt annorlunda och istället får man följa Leenas tankar kring hela hennes situation.

Jag måste nog säga att boken inte levde upp till mina förväntningar. Den är helt ok men nog måste det ha skrivits bättre böcker i Sverige förra året? Det jag har att invända på är att personpoträtten är rätt klena och att det går lite väl snabbt framåt ibland. Man går in på sidospår som senare inte alls följs upp och då börjar man undra varför de över huvud taget var med alls från början? Hade Alakoski fyllt på lite mer i mitten av boken så tror jag den blivit mycket bättre.

Annars är det en historia som greppar tag, som är ganska lättläst och som helt klar har sina poänger. Kanske är jag kräsen men jag kräver lite mer. Jag rekommenderar hellre Ängeln på sjunde trappsteget av Frank McCourt eller I taket lyser stjärnorna av Johanna Thydell för lysande struliga barndomsupplevelser.

1 Comments:

At 20 juni, 2014 03:20, Anonymous Anonym said...

Once youare inside the command prompt, key in powercfg /energy and await the
60-second energy check to perform.
After a while nevertheless it may inform you that you've a disease on your pc.



Feel free to visit my website - wechat for pc ()

 

Skicka en kommentar

<< Home