lördag, januari 16, 2010

100 bästa skivorna från 00-talet

Efter att man på dagensskiva.com idag publicerat en lista på de bästa från 00-talet så fick jag lite inspiration och tänkte ge min åsikt i detta ämnet. Det var menat att bli en lista på 50 skivor från början men det kändes för lite så jag utökade den till 100 skivor istället. Det var en tillräckligt jobbig urvalsprocess. Den inbördes ordningen på skivorna kan ändras från dag till dag. Så någon som står runt 80 just nu kanske är runt 20 en helt annan dag.

Det finns skivor som jag fullständigt älskade när jag köpte dem som inte ens kom med på listan. Det är ett resultat av att min musiksmak ändrats en hel del under detta årtiondet. I början var det väldigt mycket singer/songwriters som jag lyssnade på medan jag numera tycker om när det blir lite mer komplicerat och gärna elektroniskt.

Uppdelningen efter årtal på min lista blev som följer:
2000: 12
2001: 7
2002: 9
2003: 18
2004: 14
2005: 14
2006: 7
2007: 12
2008: 4
2009: 3

Som synes inte mycket från de senaste åren och det beror nog inte så mycket på att jag tycker det varit dåliga skivår (fast 2009 var inte så kul iofs) utan för att jag har svårt att döma en skiva baserat på en kort tids lyssnande. Om jag fortsätter lyssna på en skiva fem år efter den släpptes så vet jag att den håller i längden.

2006 fick bara med sju skivor på hela listan men på topp tio finns fyra stycken med!

Dags att presentera listan! Länkarna går till skivan på spotify (i de fall den finns där).

1. Fireside - Elite (2000)

När Fireside meddelade att de skulle släppa sin första skiva på tre år så blev jag jublande glad. Jag hade älskat deras tidigare emocore-alster och förväntade mig en skiva i samma stil vilket var fine by me. Försök inte laga det som inte är trasigt liksom. När de samtidigt avslöjade att låtarna döpts efter gamla C64-spel tyckte jag det var en väldigt kul grej. När jag stoppade skivan i spelaren och började lyssna så blev jag närmast chockad. Det här var så långt ifrån deras tidigare skivor att om det inte varit för att man så lätt kände igen Kristofer Åströms kunde man trott det var ett helt annat band. Jag lyssnade igen och igen och igen och sedan kunde jag inte sluta lyssna. Jag tror inte jag lyssnade på någon annan skiva under tre veckor.

Jag blev helt enkelt knockad, något jag nog bara blivit en gång tidigare av en skiva (Refused - The shape of punk to come). Den här skivan har helt enkelt allt jag önskar av musik. Känslor, enkel pop, komplicerade taktgångar, långa instrumentala partier av upprepningar och texter som verkligen berör mig. En fantastisk mix helt enkelt.

Alla var inte lika imponerade dock. Flera av Firesides gamla fans blev som galna och det startades till och med en fan club som hette "Fireside before Elite" där de helt enkelt låtsades om att skivan inte existerade, vilka idioter.

Det här är inte bara 00-talets bästa skiva utan en av de bästa skivorna jag någonsin hört.
Favoritspår: Hals Und Beinbruch

2. Sigur Rós - ( ) (2002)

När jag flyttade till Växjö 1997 så ändrades mina musikvanor en hel del. Anledningen var förstås internet. Det fanns fast lina på 10 mbit på hela studentområdet och på det interna nätverket så delades det ut en hel massa musik och film. Till slut så satte man förstås stopp för det där, det tog helt enkelt för mycket kraft från nätet. Men i och med att allting var så lättillgängligt då så hade jag fått smak på att prova på helt nya musikstilar och när man förbjöds dela ut saker på nätverket så gav jag mig ut på det stora internationella nätet och letade istället. Jag är inte helt hur det kom sig att jag snubblade över Sigur Rós i början på 00-talet men jag tror det kom ur någon musikdiskussion i irc-kanalen #osa.

När den dök upp 2002 hade jag nästan lyssnat sönder deras föregående skiva och den här har jag definitivt inte lyssnat mindre på. Den första halvan av skivan är fantastiskt vacker med ljudlandskap som kan få vem som helst att börja gråta. Andra halvan av skivan så växlar de helt tempo för att avsluta med ett oerhört klimax i Popplagið (som är en riktig upplevelse att se live).
Favoritspår: Popplagið

3. Joanna Newsom - Ys (2006)

Joanna Newsom lyckades med Ys skapa en fantastisk sagovärld som man inte kan annat än dras in i. Det här är en skiva med enbart fem låtar på men som ändå är 55 minuter lång. Inte någon gång på skivan känns det som att låtarna står still vilket ofta händer i extremt långa låtar. Och hur kan man inte älska någon som spelar poplåtar på en harpa?
Favoritspår: Only Skin

4. The Postal Service - Give Up (2003)

Benjamin Gibbard från Death Cab For Cutie och Jimmy Tamborello från Dntel skapade musik genom att skicka idéer till varandra med posten. Resultatet är häpnadsväckande. Man får det bästa från två världar med denna skivan. Gibbards mjuka pop blandas med Tamborellos elektroniska kompositioner.
Favoritspår: Such Great Heights

5. Jóhann Jóhannsson - IBM 1401, A User's Manual (2006)

1964 så importerade Island en av sina första datorer någonsin, IBM 1401 Data Processing System. Chefsingenjör för den här datorn var Jóhann Gunnarsson, Jóhann Jóhannssons far. Gunnarsson upptäckte att man med den här gigantiska maskinen faktiskt kunde skapa "musik".

Jóhann Jóhannsson har på den här skivan använt samplingar från den här datorn och har med hjälp av en stråkorkester skapat ett modernt klassiskt mästerverk. Det här är verkligen en blandning av två musikaliska ytterligheter och det låter väldigt vackert och originellt.
Favoritspår: Part 3 IBM 1402 Card Read-Punch

6. Differnet - (ingen titel) (2005)

Aldrig någonsin har väl en sångerskas namn, Anna-Karin Brus, passat så bra på en skiva som på den här. För den här skivan är en kollektion av poplåtar inlindade i elektroniskt brus. En skiva som blir bättre och bättre för varje genomlyssning.
Favoritspår: Magnetic Memories

7. Explosions In The Sky - The Earth Is Not A Cold Dead Place (2003)

Det här är skivan som väldigt många hört mycket av utan att veta om det. För varje dag kan man höra partier från denna skivan spelas som bakgrundsmusik till alla möjliga inslag på TV. Inte särskilt konstigt då deras instrumentala postrock är väldigt behaglig att lyssna på. Det här är skivan som fick mig att bli intresserad av postrock på allvar.
Favoritspår: The Only Moment We Were Alone

8. Animal Collective - Merriweather Post Pavilion (2009)

En av få skivor de senaste två åren som jag är helt hundraprocentigt säker på att jag kommer att lyssna på om och om igen flera år framöver. Bakom deras avancerade ljudkulisser döljer sig fantastiska små pop-pärlor. Inte alltid så lättlyssnat men ger man det bara lite tid så blir man rikt belönad.
Favoritspår: My Girls

9. The Knife - Silent Shout (2006)

Jag tror att Reindeer var den första låten jag hörde av The Knife, det var i början av 2000-talet. En bagatell som förvisso var rätt trevlig men inte kunde man förutsäga den utveckling som skulle ske i gruppen och kulminera i denna skiva fem år senare. Ett elektroniskt mästerverk.
Favoritspår: We Share Our Mother's Health

10. Hot Chip - The Warning (2006)

Som jag skrev tidigare så drogs jag mer och mer till det elektroniska under detta årtiondet och Hot Chips elektroniska pop passade mig alldeles utmärkt. På det här albumet var de som allra bäst.
Favoritspår: The Warning

11. Sigur Rós - Ágætis Byrjun (2000)

Skivan som fick mig att upptäcka ett av mina absoluta favoritband alla kategorier just nu.
Favoritspår: Ny Batteri

12. Cult Of Luna - Eternal Kingdom (2008)

Skivan ska enligt gruppen själva vara baserad på en dagbok de hittade i sin replokal. En lokal som tidigare ska ha varit ett mentalsjukhus. I dagboken hade författaren (som var dömd för mord) skapat en fantasivärld med ugglemänniskor som han skyllde sitt brott på. Huruvida detta är sant är kanske tveksamt, men en fantastisk skiva blev det av det hur som helst.
Favoritspår: Eternal Kingdom

13. Madonna - American Life (2003)

Madonna gjorde ett Bond-tema som inte lät som något annat och blev utskälld för det. I mina öron lät det som en av de bästa Bond-låtar som någonsin gjorts. Men på den här skivan är det långt ifrån det bästa spåret för den är full av bra låtar. Skivan blev utskälld av närapå allt och alla och jag fattar ingenting. Det här är Madonnas bästa skiva någonsin.
Favoritspår: Hollywood

14. Arcade Fire - Neon Bible (2007)

Av två väldigt bra album från Arcade Fire så valde jag att ranka det här först inbördes. Men båda två är väldigt fina popalbum.
Favoritspår: Intervention

15. Xiu Xiu - Fabulous Muscles (2004)

Jag läste någonstans att Xiu Xiu aldrig kommer att kunna bygga upp någon större fanskara eftersom så många av dem tar livet av sig. Det är mycket smärta och lidande i de här låtarna.
Favoritspår: I Luv The Valley OH!

16. Interpol - Turn On The Bright Lights (2002)
Under 00-talet så återkom postpunken igen och Interpol var det främsta av de banden som kom fram.
Favoritspår: Obstacle 1

17. Jens Lekman - Night Falls Over Kortedala (2007)
00-talet var också då skivbolag och artister började reagera mot att folk laddade ner musik olagligt. Internet var deras värsta mardröm. För vissa andra var internet en chans att komma fram i rampljuset och Jens Lekman var en av dem som lyckades med det. Hans väldigt personliga texter ger låtarna charm.
Favoritspår: The Opposite Of Hallelujah

18. Arcade Fire - Funeral (2004)

Som jag skrev tidigare, svårt att ranka två så bra album inbördes.
Favoritspår: Neighborhood #1 (Tunnels)

19. Looptroop - The Struggle Continues (2002)

Med väldigt få undantag så har jag svårt för Hip-Hop. Det här är ett av undantagen.
Favoritspår: The Struggle Continues

20. Radiohead - Kid A (2000)

Snacka om att jag avskydde den här plattan när den kom. Men i takt med att jag började intressera mig mer och mer för elektronisk musik så växte den här skivan.
Favoritspår: Idioteque

21. The Hives - Veni Vidi Vicious (2000)
22. Wolf Parade - Apologies To Queen Mary (2005)
23. Scraps Of Tape - This Is A Copy Is This A Copy (2007)
24. Efterklang - Tripper (2004)
25. Patrick Wolf - Wind In The Wires (2005)
26. Cult Of Luna - The Beyond (2003)
27. Isis - Panopticon (2004)
28. Erik de Vahl - Oh! My Spine (2007)
29. The Radio Dept. - Lesser Matters (2003)
30. Mogwai - Happy Songs For Happy People (2003)
31. Eminem - The Marshall Mathers LP (2000)
32. Mono - One Step More And You Die (2003)
33. [ingenting] - Ingenting Duger (2004)
34. Death Cab For Cutie - Transatlanticism (2003)
35. The Cure - Bloodflowers (2000)
36. David & The Citizens - For All Happy Endings (2002)
37. Håkan Hellström - Känn Ingen Sorg För Mig Göteborg (2000)
38. Xiu Xiu - The Air Force (2006)
39. Sufjan Stevens - Greetings From Michigan: The Great Lake State (2003)
40. Neurosis - The Eye Of Every Storm (2004)
41. Animal Collective - Strawberry Jam (2007)
42. Zeigeist - The Jade Motel (2008)
43. Bloc Party - Silent Alarm (2005)
44. Joanna Newsom - The Milk-Eyed Mender (2004)
45. Malcolm Middleton - 5:14 Fluoxytine Seagull Alcohol John Nicotine (2002)
46. Bright Eyes - Lifted Or The Story Is In The Soil, Keep Your Ear To The Ground (2002)
47. Modest Mouse - Good News For People Who Love Bad News (2004)
48. Sigur Rós - Takk... (2005)
49. Khoma - The Second Wave (2006)
50. The Rapture - Echoes (2003)
51. This Will Destroy You - This Will Destroy You (2008)
52. Broken Social Scene - Broken Social Scene (2005)
53. Lali Puna - Faking The Books (2004)
54. The Perishers - From Nothing To One (2002)
55. The Polyphonic Spree - Together We're Heavy (2004)
56. The Tough Alliance - A New Chance (2007)
57. Kent - Du & Jag Döden (2005)
58. Mogwai - Rock Action (2001)
59. Sufjan Stevens - Illinoise (2005)
60. Moneybrother - Blood Panic (2003)
61. Vapnet - Döda Fallet (2008)
62. Coldplay - Parachutes (2000)
63. Sonic Youth - Sonic Nurse (2004)
64. Röyksopp - Junior (2009)
65. !!! - Myth Takes (2007)
66. This Beautiful Mess - Temper The Wind To The Shorn Lamb (2003)
67. Godspeed You! Black Emperor - Yanqui U.X.O. (2002)
68. M. Hederos & M. Hellberg - Together In The Darkness (2001)
69. Laakso - I Miss You, I'm Pregnant (2003)
70. Kristofer Åström & Hidden Truck - Northern Blues (2001)
71. The White Stripes - White Blood Cells (2001)
72. :Wumpscut: - Wreath Of Barbs (2001)
73. The Magnetic Fields - 69 Love Songs (2000)
74. Mew - Frengers (2003)
75. Radiohead - In Rainbows (2007)
76. Eels - Blinking Lights And Other Revelations (2005)
77. Efterklang - Parades (2007)
78. Godspeed You Black Emperor! - Lift Your Skinny Fists Like Antennas To The Heaven (2000)
79. The Soundtrack Of Our Lives - Behind The Music (2001)
80. Jens Lekman - When I Said I Wanted To Be Your Dog (2004)
81. Depeche Mode - Playing The Angel (2005)
82. Justice - Cross (2007)
83. Stars - Set Yourself On Fire (2005)
84. Iron Maiden - Brave New World (2000)
85. The Shins - Chutes Too Narrow (2003)
86. Broder Daniel - Cruel Town (2003)
87. Tiger Lou - Is My Head Still On? (2004)
88. Hellacopters - By The Grace Of God (2002)
89. Regina Spektor - Begin To Hope (2006)
90. Madonna - Confessions On A Dance Floor (2006)
91. Death Cab For Cutie - We Have The Facts And We're Voting Yes (2000)
92. David & The Citizens - Until The Sadness Is Gone (2003)
93. The Decemberists - Picaresque (2005)
94. The Knife - Deep Cuts (2003)
95. Frog Eyes - Tears Of The Valedictorian (2007)
96. Neurosis - Given To The Rising (2007)
97. Sahara Hotnights - Jennie Bomb (2001)
98. Mattias Alkberg BD - Jag Ska Bli En Bättre Vän (2005)
99. Art Brut - Bang Bang Rock & Roll (2005)
100. Anna Järvinen - Man Var Bland Molnen (2009)

2 Comments:

At 17 januari, 2010 07:16, Blogger Patrik said...

Shit, vilket jobb men kul läsning! :)

 
At 17 januari, 2010 09:35, Blogger Mysen said...

Min kabel-tv är stendöd för tillfället så något måste man ju fördriva en lördagskväll med.

 

Skicka en kommentar

<< Home