söndag, januari 24, 2010

Sexy time i akvariet

De små söta Skalarerna jag köpte för ett halvår sedan har växt upp. Igår märkte jag att två av dem hade parat ihop sig och putsade växtblad samtidigt som de jagade bort alla som vågade komma nära dem. Lite senare blev det lek av det hela, väldigt kul att se! Självklart valde de en plats längst in i djungeln av växter där det är dåligt med ljus så det blir inte så bra bilder.




Nu kommer det förstås inte bli särskilt mycket av det här av lite olika anledningar. För det första så är det första gången de leker och det brukar ta några gånger innan de lär sig allt. Dessutom är akvariet fullt med annan fisk och även om föräldrarna skulle vara duktiga med att försvara sina små så är vinkeltetrorna så många och så snabba att de inte har en chans.

Men jag tänkte i alla fall ge dem lite hjälp på vägen bara för att se hur de kommer att reagera. Om de gör sitt bästa kan det vara en tanke att skaffa ett litet avelskar för dem i framtiden. Därför satte jag igår upp en liten lampa som lyser in mot äggen på natten så att de har en chans att försvara äggen om de nattlevande malarna skulle försöka få sig ett proteinrikt mål mat. Det var rätt kul att se hur föräldrarna försökte attackera mig genom rutan när jag satte upp lampan. :)

Såhär dagen efter så tycks det ha lyckats för romen sitter fortfarande kvar och båda föräldrarna står i närheten och vaktar. Ska bli kul att se vad som händer idag. Det kan ju vara så att romen är obefruktad och då börjar den mögla rätt snabbt. Det kan också bli så att föräldrarna helt enkelt beslutar sig för att äta upp romen själva av olika orsaker. Men om de fortsätter att vakta och fläkta romen så ska det bli kul att följa framöver.