måndag, juli 25, 2005

Meningslösa böter

Nog för att jag får en rejäl peng in på kontot i form av vanlig lön och semesterlön den här månaden men det innebär inte att man vill ge bort pengarna man tjänat ihop. Så nu är jag sur över att ha fått parkeringsböter, dessutom på en gratisparkering.

Eftersom det regnade idag tog jag bilen till jobbet. Jag brukar ställa mig på en väldigt stor gratisparkering, den tar flera hundra bilar. På vintern är den oftast full tidigt (alla som jobbar i stan ställer bilen där) men under semestertider är den oftast bara halvfull. Grejen jag lyckades åka dit på är att jag inte uppmärksammade ett par minimala skyltar för typ 50 av platserna där man av någon skum anledning tydligen bara fick stå under fyra timmar. Jag har parkerat på den där parkeringen i över ett år nu utan att se den där skylten. På resten av parkeringen får man stå i två dygn. Hade jag ställt bilen tio meter längre åt sidan hade jag fått stå i två dygn alltså. Men nu åkte jag på böter på 400 spänn.

Jag tycker det är lite sjukt att sätta böter på en gratisparkering när den är så gott som tom. Det fanns gott om platser bland de där fyratimmorsrutorna också. Det är klart att folk ska ha böter när de ställer sig helt åt helvete felaktigt bara för att de inte orkar leta efter en plats eller om man skiter i att betala en avgift, men att ge böter för att någon missat en pytteskylt på en halvtom gratisparkering känns bara fel. Det hade väl räckt att på en lapp påpeka att man råkat ställa sig på en plats där man bara får stå i fyra timmar. Hade parkeringen varit fullsmockad hade jag inte brytt mig.

Men det är väl bara att stå sitt kast för att man varit något klantig och betala de där böterna. I framtiden ska jag vara jävligt noga att kolla efter skyltar där jag parkerar.