tisdag, juli 19, 2005

New Order topp 20

New Order var i Arvika och spelade i helgen och enligt recensionerna verkade de vara lite loja på scen. De var säkert stupfulla, precis som när de spelade i Hultsfred senast.

Nåväl, dåliga live eller inte så är de mitt näst största favortiband genom tiderna (efter The Cure) och jag började spela de gamla skivorna igen i helgen för att leta reda på deras allra bästa låtar. Från början hade jag nog tänkt göra en topp 10 men det gick inte, då skulle jag få lämna ute alldeles för många bra låtar. Till och med med en topp 20 så fick inte fantastiska låtar som Fine Time, Angel Dust, Confusion, Dream Attack, Ceremony, Leave Me Alone, World In Motion (världens bästa officiella fotbollslåt!) eller Love Vigilantes plats. Den slutgiltiga listan (med kommentarer för alla låtar) blev som följer:
  1. Temptation (1982)

    I början var New Order inte mycket mer än en fortsättning på Joy Division (- Ian Curtis). Första albumet Movement lät väldigt mycket som sådant som lämnats kvar från JD-tiden och det var först på singlarna efter som ett nytt sound började sätta sig. Redan på Everything's Gone Green (1981) hörde man ett mer dansant sound. Men det var på den här singeln som det började sätta sig och låta riktigt bra.
    Favoritversion: 1987 Mix

  2. Age of Consent (1983)

    Enda låten på listan från andra albumet Power, Corruption and Lies (om man räknar bort Blue Monday som dök upp på senare versioner av albumet). Till skillnad från debuten var de flesta låtarna på detta albumet dansorienterade. Det här är en av få låtar som är mer rak rock. Peter Hooks basslinga är vad som ger låten sitt driv, väldigt bra!
    Favoritversion: Album Version

  3. Touched by the Hand of God (1987)

    Titeln kommer från Diego Maradonas mål mot England i fotbolls-VM 1986 (han slog in bollen med handen och kallade det efteråt för "Guds hand"). Finns inte så mycket att säga, ännu en av de synthpopiga singlarna de släppte ifrån sig på 80-talet.
    Favoritversion: Single Version

  4. Sunrise (1985)

    Kanske det rockigaste de gav ut på andra halvan av 80-talet och rätt sällan med på några listor när man rabblar upp NO-låtar. Jag tycker framförallt om texten till den här låten, väldigt igenkännande på något sätt. Låten är en av anledningarna till att Low-Life är ett av de bästa albumen genom tiderna. Variationen på det albumet var helt perfekt. Det kommer fler låtar därifrån så småningom.

    Your name might be God but you don't say that much to me

    Favoritversion: Album version

  5. 1963 (1987)

    Enda b-sidan på den här listan. Har aldrig tyckt att New Order varit särskilt bra på att få fram riktigt bra b-sidor men det spelar iofs inte så stor roll när man släppt så otroligt många bra a-sidor. Den här låten släpptes senare som egen singel 1995. En fin liten pop-pärla om JFK.
    Favoritversion: Original Version

  6. World (The Price of Love) 1993

    När bandet efter några års frånvaro släppte albumet Republic började man se vissa tecken på att de skulle överge den mer dansanta biten av deras låtar och istället bli ett mer traditionellt pop/rock-band, vilket de i stort sett blivit i och med de två senaste albumen. Inget fel i det egentligen, men det är mixen jag tycker så mycket om med New Order. Hur som helst fannsdet iaf ett par spår på Republic som var lite mer synthpopiga varav det här är det bästa.
    Favoritversion: Album Version

  7. Guilt Is A Useless Emotion (2005)

    Enda låten från de två senaste albumen som platsar på listan och det gör den eftersom den står ut från alla andra spår på de skivorna. Den har en härlig elektronisk slinga som jag saknat på andra nya låtar från bandet. Gillian Gilbert var nog viktigare för låtarna än man kunde tro från början. Om två år kanske den här låten inte är i närheten av en plats på listan men just nu känns den väldigt fräsch!

  8. Blue Monday (1983)

    Världens mest sålda 12"-skiva och låten som fick mig att upptäcka bandet. Jag minns hur jag som 12-13-åring på skoldiscon alltid bad discjockeyn spela den här låten. Det var den enda låten jag ville dansa till (förutom någon tryckare med någon tjej, men jag var oftast för blyg för att våga fråga). Det kändes inte alltid så tufft att börja samla på NO-plattor sedan när man samtidigt börjat fördjupa sig i punken lite grann (punk och synth gick inte ihop särskilt bra på 80-talet). Egentligen känns det löjligt att lägga låten så långt ner på listan, det är ju ett mästerverk. Men just nu är jag lite halvtrött på den, om en vecka kanske den ligger på topp 5 igen, vem vet?
    Favoritversion: Original 12" Version

  9. True Faith (1987)

    Låten med den ursnygga videon. Klassisk NO-pop av högsta kvalitet.
    Favoritversion: Album Version

  10. State of the Nation (1986)

    En av alla toppsinglar från 80-talet. Den här låten innehåller den perfekta mixen av elektronisk musik och elgitarrer. Den innehåller också några av mina favortitextrader.

    From my home I travel far
    I drove in my stolen car
    When it broke down, I kissed the ground
    'Cause I don't kiss when you're around


    Favoritversion: 12" Version

  11. All The Way (1989)

    Inte det vanligaste valet när man frågar folk efter favoritlåtar på Technique men jag älskar Peter Hooks basslinga och Gillian Gilberts lilla synthslinga efter refrängen! Det är på låtar som den här som man lär sig uppskatta Gilberts insatser för bandet. Den här låten gör mig glad.

  12. Shellshock (1986)

    Stora likheter med State of the Nation (de är ju från samma period också) även om den här låten kanske lämpar sig ännu mer för dansgolvet. Bland det svängigaste de gjort och med en refräng man vill skråla med i.
    Favoritversion: John Robbie Remix Edit

  13. Regret (1993)

    En härlig rak poplåt av det "nya" New Order. Även om jag har lite problem med att de gått ifrån det elektroniska kan jag inte annat än älska denna låten. Refrängen är härlig.

    I would like a place I could call my own
    Have a conversation on the telephone
    Wake up every day that would be a start
    I would not complain of my wounded heart

    Favoritversion: Album Version

  14. Run (1989)

    Jag minns hur jag bytte till mig Technique från min granne mot någon Erasure-skiva i min dåvarande samling. Det är det bästa skivbyte jag någonsin gjort. Technique är närmast att betrakta som en house-skiva om man nu bortser från ett par spår. Speciellt den här låten sticker ut och jag minns hur jag avskydde den från början. Jag älskade alla låtar på skivan utom denna. Men så en dag gick jag till skivbutiken och hittade ett exemplar av 12"-skivan Run 2. På den tiden köpte jag i stort sett alla 12"are jag kunde hitta av New Order så det spelade ingen roll att jag inte tyckte om originalet av den här låten. När jag kom hem och lyssnade på skivan förstod jag plötsligt vad som var så bra med låten. Efter det har den alltid tillhört en av mina favoriter av New Order. Det tar ett tag att lyssna in sig på den, men det är det värt.

    What the hell is happening
    I can't think of everything
    I don't know what day it is
    Or who I'm talking to

    But I know that I'm ok
    'cause you're here with me today
    I haven't got a single problem
    Now that I'm with you

    Favoritversion: Run 2

  15. Sooner Than You Think (1985)

    Det märks att man närmar sig toppen på en NO-lista när det börjar dyka upp en hel hög låtar från Low-Life och Technique. Jag kan inte sätta mitt finger direkt på vad det är som gör att jag tycker så mycket om denna låten. Möjligen den långsamma uppbyggnaden till den där gitarrexplosionen i slutet av låten. Jag är rätt svag för sådant.

    Your country is a wonderful place
    It pales my England into disgrace
    To buy a drink that is so much more reasonable
    I think I'll go there when it gets seasonable

  16. Mr Disco (1989)

    Det här är electropop när den är som bäst!
    Favoritversion: Album Version

  17. Round & Round (1989)

    Det här var låten som satte sig direkt när jag lyssnade på Technique första gången. Jag avskyr att dansa men den här låten får det alltid att rycka i benen på mig och refrängen är helt enkelt omöjlig att få ur skallen.

    The picture you see is no portrait of me
    It's too real to be shown to someone I don't know
    And it's driving me wild
    It makes me act like a child

    Favoritversion: Album Version

  18. The Perfect Kiss (1985)

    New Order lär nog aldrig få några pris för sina texter men på den här låten finns ett par rader jag bara älskar. Fast inte om man lyssnar på versionen på Low-Life. Det finns en extra vers på versionen på Substance som jag helt klart föredrar. Det är åtta fulländade minuter och jag får lust att hoppa omkring så fort jag hör låten.

    My friend he took his final breath
    Now I know the perfect kiss is the kiss of death

    Favoritversion: Substance Edit

  19. Subculture (1985)

    I like walking in the park
    When it gets late at night
    I move round in the dark
    And leave when it gets light
    I sit around by day
    Tied up in chains so tight
    These crazy words of mine
    So wrong they could be right

    What do I get out of this
    I always try, I always miss
    One of these days you'll go back to your home
    You won't even notice that you are alone
    One of these days when you sit by yourself
    You'll realise you can't shaft without someone else
    In the end you will submit
    It's got to hurt you a little bit

    I like talking in my sleep
    When people work so hard
    They need what they can keep
    A choice that leaves them scars
    A room without a view
    Unveils the truth so soon
    And when the sun goes up
    You've lost what you've had found

    What do I get out of this
    I always try, I always miss
    One of these days you'll go back to your home
    You won't even notice that you are alone
    One of these days when you sit by yourself
    You'll realise you can't shaft without someone else
    In the end you will submit
    It's got to hurt you a little bit

    Favoritversion: Album Version

  20. Bizarre Love Triangle (1986)

    Världens vackraste poplåt, räcker det inte med det?

    Every time I see you falling
    I get down on my knees and pray
    I'm waiting for that final moment
    You'll say the words that I can't say

    Favoritversion: Album Version
(Tack till Bagaget på #OSA för HTML-hjälp)