onsdag, juli 13, 2005

Se 30 Days!

Morgan Spurlock är tillbaka. Ni vet den där killen som endast käkade "mat" från McDonalds under 30 dagar i filmen Super Size Me. Nu är han tillbaka med en ny TV-serie som bygger lite på samma koncept. Under 30 dagar ska någon eller några byta ut sina liv mot ett annat för att se hur det är och kanske för att lära sig något.

Jag tyckte om Super Size Me men samtidigt kändes det lite som att sparka in öppna dörrar. Varje människa borde redan förstå att det kommer att sluta illa om man endast äter på McDonalds. I den här serien däremot försöker Spurlock få oss att komma in i vardagen hos många grupper av människor som ofta förbises eller som vi bara får en väldigt stereotyp bild av i medierna.

I första programmet (som är det absolut bästa hittills enligt min ringa åsikt) byter Spurlock och hans flickvän sin rika vardag mot ett liv på minimilön i ett fattigområde i Ohio. Med minimilön i USA menas ungefär 5 dollar i timmen. Ja, sedan ska det betalas skatt på det förstås, och glöm det där med sjukförsäkring. Det låter rätt illa på förhand alltså.

I andra programmet ska en kille som börjat bli lite lönnfet gå på en 30-dagars mirakelkur för att se yngre ut. Vad mirakelkuren består av? Tja, förutom den sedvanliga motionen och dieten, en massa steroider och tillväxthormoner.

I det tredje programmet får en kristen man för 30 dagar leva som en muslim och i det fjärde programmet får man se en mycket konservativ kristen leva tillsammans med en homosexuell man i 30 dagar.

Låter det underhållande? Det är det! Samtidigt som det pekar på viktiga samhällsfrågor och försöker göra mos av de stereotypa bilder vi har av vissa folkgrupperingar. Så passa på och ladda hem serien nu (eller vänta i ett par år eller nåt tills det kommer på svensk TV). Missa inte 30 Days!

8 Comments:

At 13 juli, 2005 13:10, Anonymous Anonym said...

Läste du dettaidag?

 
At 13 juli, 2005 14:03, Anonymous Anonym said...

Men helvete, den tog inte min länkning!

 
At 13 juli, 2005 18:49, Blogger Mysen said...

Jag antar att du menade om den där tanten som käkade på McD och gick ner i vikt? Det gjorde ju faktiskt även Spurlock efter de två inledande veckorna eller nåt, men det finns ju förklaringar till det. Det innebär inte automatiskt att det är hälsosamt. Sådant verkar folk inte fatta.

 
At 14 juli, 2005 08:53, Anonymous Anonym said...

Varför skulle man inte kunna göra det? De har ju också sallad, och med tanke på vad den där tanten säkert åt innan hon började med mcd-dieten så.. :]

Hursomhelst har jag sett första avsnittet nu och jag var inte så imponerad. Tanken var säkert fin men det finns författare (och sådär) som har gjort mycket bättre (och längre) såna där experiment i så fall. Jag tyckte programmet kändes väldigt arrangerat, vilket kanske inte är så konstigt för man måste nog arrangera det för att det ska bli sådär miserabelt. Jag tror faktiskt att vem som helst skulle klara att leva på existensminimum en månad OM man vet att om några veckor får jag åka tillbaka till mitt vanliga liv. För det är väl DET som är den stora misären, att liksom inte ha något hopp alls, att veta att varje dag resten av livet kommer vara en kamp för att kunna ge sina barn mat.

Han borde få vara med i simple life 4 och sitta och gråta över att man måste gå upp tidigt på morgonen och inte få åka taxi varje dag.

 
At 14 juli, 2005 09:34, Blogger Mysen said...

Klart att det inte blir samma sak, men som ett litet sociologiskt experiment tycker jag det var intressant ändå. Det finns säkert mycket bättre böcker i ämnet men folk läser inte så mycket idag. TV når ut till många fler (ungefär 3 miljoner amerikaner såg första programmet) och det verkar ha gjort en del nytta eftersom folk kontaktat Spurlock och frågat var det finns sådana där gratisställen dit man kan skänka grejer.

Arrangerat? Tja, det är ju en dokumentär och de är väl i princip alltid arrangerade på något sätt. De har ju iaf haft 30 dagars film att klippa ner till ungefär 40 minuter.

 
At 14 juli, 2005 13:57, Anonymous Anonym said...

Nu är väl inte det stora problemet som man vill ha en lösning på att det finns för få ställen där man kan få gamla fula möbler gratis i det där landet iofs.

Sen tänkte jag kommentera en annan sak också men det får bli sen för nu hinner jag inte och jag tänkte minsann ha värsta utläggningen här.

 
At 14 juli, 2005 18:38, Blogger Mysen said...

Nej, det är ingen lösning men det visar iaf att de har fått folk att bry sig och då kanske de kan pressa de styrande att höja minimilönen också.

Kom också ihåg att det här är ett program för den vita medelklassen i USA. Det rätta och mest sanna hade varit att göra en dokumentär om en familj som lever sådär hela tiden. Men jag är rätt säker på att om man visat en svart familj med flera barn så hade det inte gjort ett lika stort intryck. Jag är ganska säker på att många hade hittat på skäl till att de får skylla sig själva (de har säkert kriminell bakgrund, varför skaffar de sig så många barn när de inte har råd med dem, varför har de inte utbildat sig etc.). Men när en rik vit kille med utbildning visar hur det är blir det mer "riktigt" för dem, de kan relatera bättre till det. Hemskt som fan förstås, men så kan jag ge mig fan på att det är.

Man kan ha många åsikter om Spurlock och Moore men de verkar ha fattat vad som krävs för att få det amerikanska folket (inte bara i amerika förresten) att rikta uppmärksamheten mot någon dokumentär. Massor med underhållning.

 
At 22 juli, 2005 12:54, Anonymous Anonym said...

Japp, har sett alla avsnitten och det enda jag inte tyckte var nån höjdare var det sista med morsan som söp för att få dottern att förstå att det är farligt.. Man kan inte påverka ungdomar som redan har såna dryckesvanor..

Annars tycker jag att det första och även det där den kristna killen lever som muslim i 30 dagar var de två bästa.
Åsså håller jag med mysen om att man måste försöka sälja in sig hos medelklassen om det ska funka, det måste liksom vara lite lättsmält för att få amerikaner (och andra) intresserade..!

 

Skicka en kommentar

<< Home