onsdag, juli 06, 2005

Tur att man är uppskattad iaf

Nu har jag i butiken sedan november. Från början egentligen bara 50% men jag brukade alltid få jobba lite extra också. Mina uppgifter har främst varit att ha hand om boksidan eftersom ingen annan kan någonting om böcker. Jag har redan från början haft huvudansvaret att se till att vi hela tiden har aktuella pocketböcker och nya inbundna böcker. Men eftersom vi sedan november även haft en bokreabutik så har jag nästan spenderat hela min tid i den. Jag kommer till jobbet vid 14 och byter av Magnus (chefen) som sitter där uppe så han kan gå på lunch. Ibland går Johan på lunch först (väldigt sällan dock) och då får jag ungefär en halvtimme att spendera i den ordinare butiken. Den halvtimmen går oftast åt till att packa upp nya böcker som kommit och sedan hinner man inte med så mycket mer innan man ska till bokreabutiken. Där sitter jag allt som oftast till 18. Någon gång ibland får jag lite extra tid i den ordinare butiken och ser då till att gå igenom vilka böcker som saknas. Sedan beställer jag pocketböckerna hemifrån eftersom jag inte har tid att sitta i telefon i 15-20 minuter på jobbet (man måste ringa in ordern). De inbundna böckerna kunde jag beställa på nätet hemifrån när jag inte hade tid att göra det i butiken.

I slutet på maj skedde så lite förändringar. Vi fick ett helt nytt datorsystem som skulle användas. Jag fick börja jobba heltid eftersom allting i butiken skulle läggas in i datorn. Magnus började med att lägga in lite (1/10 kanske, det tog honom minst tre dagar att göra detta) av det som fanns i pockethyllorna (varav en hel del inte stämde har jag märkt i efterhand). Jag la sedan in resten av pocketarna själv (på två dagar), fortsatte med att lägga in allt det inbundna, fackböckerna, reseböckerna och barnlitteraturen. Efter det var det dags för skivorna, Magnus började återigen med att klara av ett ställ med klassisk musik i. Jag gjorde resten (75%) själv. Johan började efter det med att lägga in sakerna i hårdrocksstället, dock inte de titlar som inte fanns med i databasen från början (gammalt skräp som är utgånget eller importer). Magnus tyckte det var viktigt att man la till dessa titlar i databasen så man kunde söka efter dem. Det fick jag göra. Jag gjorde sedan resterande hälften av hårdrocksstället medan Magnus och Johan var på Sweden Rock Festival. Dags så för pop/rock-ställen. Jag gjorde det mesta av jobbet där även om Johan hjälpte till lite då och då när Magnus försvann iväg någonstans och jag var tvungen att sitta i bokreabutiken, men det var väl en 80% jag gjorde själv (och återigen fick jag mata in en hel del saker i databasen manuellt). Samtidigt som allt detta gjordes skulle jag hålla reda på alla böckerna och så har man ju lite kunder ibland. Det hindrade inte Magnus från att ringa ner från bokreabutiken lite då och då och fråga hur långt man kommit och sedan säga "inte längre?" när man berättat hur mycket man gjort. Nu är allt inlagt utom ett av de klassiska ställen och jazz-hyllan, de saker som Magnus åtagit sig att göra...

Utöver allt det här så är det jag som hela tiden gått igenom allting i bokreabutiken när det behövts beställa nya grejer. Jag har skrivit upp på listor vad som behövts och Magnus har ringt och beställt sakerna. När sakerna sedan dykt upp är det jag som packar upp och prismärker det mesta av sakerna. Magnus packar upp lite saker då och då, men lämnar oftast kvar det mesta till mig. När det skulle inventeras i vintras så gjorde jag min del (böckerna) på en dag. Sedan fick jag ta huvuddelen av skivorna också av bara farten.

Sedan i måndags är det jag som har huvudansvaret i butiken eftersom både Magnus och Johan har semester. Jag började med att gå igenom hela pop/rock-sektionen som såg för sorglig ut. Mycket saker saknades och ingen hade brytt sig om att ta bort gamla skräpiga artistskyltar och ersätta dem med nya. Jag gjorde allt detta när jag var ensam i butiken och jag beställde de skivor som saknades. Inte mitt ansvar egentligen, men någon måste ju göra något och eftersom ingen annan gjorde det så passade jag på. Det var rätt kul faktiskt.

Igår hade jag min första semesterdag då jag var i Malmö på Accelerator The Big One (mer om detta i ett senare inlägg). Idag var jag tillbaka och möttes av en stor låda med skivor. Alla dessa skivor skulle matas in i datorn, sedan tas skivorna ur sina fodral och märks och efter det ska de ut i ställen. Det tar en hel del tid kan jag tala om. Efter lunchen (jag har rätt till en timmes lunch men kan inte minnas att jag någonsin tagit mer än en halvtimme, oftast går det på en kvart) kom fyra stora lådor med pocketar. Dessa skulle matas in i datorn och sedan ut i hyllorna. Det tar också en del tid.

OK, det där är en ganska utförlig sammanfattning av vad jag gjort det senaste halvåret och jag skulle nog vilja påstå att jag gör skäl för min lön. Inte så att jag vill skryta, men hade jag varit chef över mig själv hade jag varit väldigt nöjd med mig själv som anställd. Visst har jag gjort några små misstag då och då (en gång råkade jag räkna fel i huvudet och tog 100 kronor för lite betaltoch ibland har man råkat säga att man inte har en skiva trots att man har det eller beställt en skiva man redan har) men inget jättestort.

Så till saken då (är ni väldigt uttråkade nu?). I slutet på varje månad får vi ett blad med topplista och nyheter bland pocketarna från pocketgrossisten. Till juli fick vi av någon skum anledning inget sådant, jag väntade på det så jag kunde gå igenom vad som saknades på topplistan och sedan beställa. Eftersom det inte dök upp bad jag dem faxa listorna till oss vilket de gjorde förra veckan. Sedan kom några dagar i början på förra veckan då det var lite hektiskt eftersom Johan fick massa pallar med T-shirts som skulle skickas vidare till Ginza. Eftersom han skulle gå på semester denna veckan var det viktigt att det blev gjort och eftersom Magnus redan hade semester var det bara vi två som jobbade om man räknar bort killen som kom in och avlöste oss för lunch varje dag. Hur som helst hann jag inte ringa in beställningen förrän i torsdags och då hade det börjat bli lite utplockat på topplistan eftersom folk precis hade fått lön. I normala fall hade jag då beställt de viktigaste pocketarna från vår vanliga bokdistributör men sedan vi började med det nya datorsystemet så sade Magnus upp vårt webbkonto så man kan inte längre beställa böckerna online. Detta pga att man ska kunna beställa böckerna direkt genom datorsystemet så småningom (senaste budet är att det ska installeras imorgon och sedan bara testas lite grann innan vi får börja använda det).

Så igår när jag var i Malmö så hade Magnus far Lennart tittat in i butiken. Han har haft hand om boksidan tidigare (vilket väl är tur att han inte har längre för han gav mig ett papper i vintras med de vårnyheter jag borde beställa, ungefär 3 ex av varje, hade jag beställt så många hade väl butiken gått i konkurs). Han kommer in sådär fem minuter i veckan och har synpunkter på allt. För ett par veckor sedan hade han synpunkter på att vi inte hade Katarina Mazettis nya roman (vilket berodde på att den inte såldes genom bokdistributören Seelig, man var tvungen att beställa genom förlaget, jag ringde en säljare jag har bra kontakt med och fick 10% rabatt). Hur som helst, när han tittade in igår så var många av topplistepocketarna slut. Han hade då ringt till sonen Magnus (min chef) och klagat och undrat om jag verkligen sköter om det där. Magnus i sin tur hade förstås inte sagt emot utan i sin tur ringt till Patrik(!) som jobbar på antikvariatet (som Magnus också äger). Patrik kommer in och byter av oss för lunch ibland, en fantastiskt trevlig kille. Magnus frågar honom om han tror att jag verkligen sköter böckerna som jag ska! Patrik svarar att han är helt säker på att jag gör det.

Idag dyker Magnus upp i butiken för att betala lite räkningar. Jag är vid det tillfället ute på lunch. Han tittar på listhyllan och muttrar något till Martin om att det finns alldeles för lite pocketar. Jag kommer tillbaka från lunchen vid tretiden (ja, så sent tog jag lunch eftersom jag arbetade frenetiskt med att få ut alla skivorna) och ungefär samtidigt dyker posten upp med leveransen från pocketgrossisten. Väldigt sent, de brukar komma mellan elva och tolv. Martin berättar för mig att Magnus verkade bekymrad över pocketarna så det var väl tur att de dök upp. Efter ett snabbt toabesök var det bara att börja med pocketarna. Magnus kommer tillbaka och berättar i skämtsam ton att Lennart minsann oroade sig över att jag inte hade koll på saker och ting, hahaha, så dumt.

Han går för att göra semestersaker och jag sliter med pocketarna samtidigt som man försöker vara diverse kunder till lags. Patrik tittar in och undrar om jag fått skäll av Magnus och Lennart. Jag hinner precis bli klar med böckerna innan det är dags för att stänga för dagen.

Varför frågade ingen mig bara om jag hade beställt pocketarna?

3 Comments:

At 07 juli, 2005 18:05, Anonymous Anonym said...

Jag förstod inte poängen, förutom att du tydligen är grymt bra. För att ta ner dig på jorden igen tänkte jag påpeka att det inte heter "spendera" utan till exempel "tillbringa" när det handlar om tid. Man kan, såvitt jag vet, bara spendera pengar på svenska.

 
At 07 juli, 2005 18:33, Blogger Mysen said...

Vanligt fel, kommer säkert att göra om det i framtiden också. Poängen kanske försvann någonstans eftersom jag var sur. Men grejen är att Lennart lägger sig i för jävla mycket för att vara pensionär. Han spenderar fem minuter i butiken och tror sig veta hur vi sköter vårt jobb. Sedan talar han om vad han tycker till Magnus som ALLTID håller med, han vågar aldrig säga emot sin far om någonting och kollar aldrig upp om det han säger har någon täckning. Jo förresten, en gång gick han mot sin far och det var när han fick idén om bokreabutiken. Lennart sa att det skulle bli ett fiasko, nu svansar han omkring där och kommenderar som att det var hans förtjänst att det gått så bra. Hur som helst kunde både Lennart och Magnus bara frågat mig om jag beställt pocketar, inte börjat ringa runt och fråga andra människor (Patrik) som nästan aldrig håller till i butiken om jag verkligen sköter mitt jobb. Jag sliter som ett djur i den där butiken för jag vill och tycker om att göra ett bra jobb. Att då på omvägar få höra att man kanske inte sköter det så bra är inte så kul.

 
At 08 juli, 2005 01:30, Anonymous Anonym said...

Du kan ju alltid skriva dagjournal över ditt dagsverke för att visa honom hur mkt arbete du lägger ner.
Visserligen ska det inte behövas kan man tycka, men uppenbarligen är det en arbetsgivare som inte har full koll på vad de anställda gör. Och om det beror på ointresse/mkt arbete/vfsh vet nog bara han själv.

Ett tips bara :)

 

Skicka en kommentar

<< Home