lördag, juli 02, 2005

We shall overcome

Jag sitter och slökollar lite på Live 8TV och vet inte riktigt vad jag ska tycka. Det är väl iofs ett beundransvärt intitiativ att försöka pressa G8-länderna att göra något åt situationen i Afrika men man måste väl ändå kunna göra det på ett bättre sätt än att samla ihop en massa gamla gubbar och låta dem spela hits från 80-talet?

I normala fall är jag väldig skeptisk till välgörenhetsgalor då artister mest verkar ställa upp för egen vinning, det ger god PR. I det här fallet tror jag faktiskt att artisterna är genuint intresserade av att försöka göra en välgärning. Men det finns en hel del problem ändå.

Var finns tex alla afrikanska artister? Den enda jag sett till är Youssou N'Dour (Senegal), var är alla andra? Har inga andra bjudits in eller har de tackat nej? Om inga andra bjudits in, varför är det så? Då kör vi bara över Afrika än en gång och bestämmer vad som är bäst för dem. Det finns gott om afrikanska band. Bjud in dem och låt dem säga vad de tycker istället för att låta Annie Lennox besöka en afrikansk by och konstatera att alla har AIDS. Om banden verkligen bjudits in (vilket inte är troligt) och tackat nej så skulle man kanske ha funderat över varför de inte vill ställa upp.

Nu har vi istället en massa västerländska band och jag har svårt att tro att särskilt många av dem ens besökt de delar av Afrika där det är sämst ställt eller vet någonting om länderna där. Jag kan erkänna att jag inte är ett dugg bättre, jag vet ingenting. Det närmsta jag kommit Afrika är genom Alexander McCall Smiths böcker. Men jag ställer mig iaf inte och predikar om vad som är bäst för några andra.

Ju längre man kollar på det här känns det bara mer och mer som ett spektakel. De visar upp några afrikaner på scen ibland. Alla jublar. Bob Geldof förklarar att den här flickan är så duktig. Hon har minsann tagit en examen inom jordbruk. Hon är framtiden. Hon är såååååå duktig. Afrika kan! Ställ dig nu här bredvid mig och le. Och hon ler. Och alla jublar. Och jag mår illa.

Nåväl, något gott för det väl ändå med sig även om det är ett spektakel. Men jag tror inte det spelar särskilt stor roll. Målet är att sätta press på G8 så att de bland annat stryker skulderna och dubblar bistånden. Det handlar helt enkelt om pengar. Jag tror inte alls det är så enkelt.

Förra veckan när jag var hemma hos mina föräldrar så berättade de på nyheterna att G8 antagligen kommer att stryka en hel del skulder och jag frågade min far (som jag tycker är en oerhört sympatisk och väldigt intelligent man) vad han trodde om det. Han svarade ungefär såhär.

Innan Afrika koloniserades så bestod kontinenten av massor av stammar. Det fanns inga riktiga länder eller gränser. Sedan kom kolonialmakterna och bildade länder, de ritade upp gränser och fördelade mellan sig. Man tog ingen hänsyn till vad det fanns för olika stammar inom ett visst område. När sedan styret skulle lämnas över så skulle helt plötsligt många olika stammar samsas över stora områden.

Min far är klok han.

Edit: Nu visade de ett par afrikanska band. 30 sekunder var ungefär, fantastiskt.

2 Comments:

At 03 juli, 2005 07:41, Anonymous Anonym said...

Det är kanske bättre att göra vad man kan än att inte göra någonting. Om det enda man kan är att spela åttitalshits blir det väl sådär.

Vad gör du för att förändra världen?

 
At 03 juli, 2005 09:00, Blogger Mysen said...

Ingenting, det erkänner jag. Jag är inte ett dugg bättre än någon annan. Det är som sagt ett beundransvärt initiativ, men det kunde ha gjorts mycket bättre (in my humble opinion) om man bara tänkt till lite.

 

Skicka en kommentar

<< Home