måndag, juli 04, 2005

I'm the boss

Nu när alla andra (alla två) i butiken har semester så får jag chansen att bestämma lite. Det är ganska skönt för man känner sig lite tryggare i att prova lite nya grejer. Idag har jag gått igenom pop/rock-hyllorna och försökt organisera om lite grann. Det är knappast någon mening att ha särskilda skyltar för Wham!, Soul Asylum, Shaggy och liknande artister som ingen vill lyssna på längre. Särskilt inte när man till slut lyckats bli av med alla skivor som stått i över 10 år i hyllorna tidigare. Jag passade på att göra lite nya skyltar också så att populära artister blir lite lättare att hitta. Sedan beställde jag en hel del skivor som jag ansåg fattades i hyllorna. Det är inte lätt att sälja något som man inte har och det är nog bäst att passa på nu eftersom de flesta skivbolagen faktiskt rear ut väldigt mycket grejer i sommar.

Jag hoppas att de kommer att fortsätta rea ut lite äldre saker även efter sommaren för man märker direkt att skivförsäljningen ökar på de titlarna som reas ut. En samlingsskiva med REM eller Gyllene Tider för 179 kronor sålde man kanske en av var tredje månad. Bara idag har jag sålt tre ex av varje för 99 kronor stycket. Räknar man över ett helt år så är det enkelt att se vilka skivor som säljer allra bäst. Det är Lars Winnerbäcks backkatalog och Kents backkatalog, så ligger de på midprice hela tiden också. Om skivbolagen nu bara kunde sluta rikta all uppmärksamhet mot nedladdningen och kolla lite på vad som säljer så kanske de skulle fatta att en sänkning av skivpriserna är det enda som kan rädda dem. Varför har de så ruggigt höga priser på nysläpp när de 3-4 månader senare kan släppa dem till midprice? De lär ju inte göra en förlustaffär på det minskade priset iaf, då skulle de aldrig sänkt dem. Låt midprice vara riktpriset istället, det kommer alla att tjäna på.

Lyssna på mig nu, jag är ju boss, om än bara för två veckor.