måndag, juni 18, 2007

Första semesterdagen

Vaknar klockan nio efter att ha sovit ut ordentligt. Det känns underbart att ha fyra veckors ledighet framför sig. Det enda jobbiga är att jag ska till tandläkaren idag och min tandläkare är i Ronneby. Egentligen borde jag kanske byta till en här uppe men jag har haft henne sedan jag fyllt 20 år och hon är toppen på alla sätt och vis. Sista gången jag var på folktandvården (första gången jag skulle börja betala för tandvården) så hittade de helt plötsligt en massa småhål och jag hade inte haft hål på säkert fem år innan dess. Dessutom var tandläkaren jobbig så jag bytte till mina föräldrars privattandläkare. Hon har inte hittat ett enda hål på alla år jag varit där. De enda andra ingreppen hon fått göra är att laga ihop en gammal rotfylld tand som ramlar ihop lite då och då och rotfylla en ny tand som hade infekterats. Jag har så gott förtroende för henne att jag inte har något emot att köra bil 20 mil en dag för att bli undersökt där istället för i Växjö.

Hur som helst så är jag på väg ner. Jag tar det ganska lugnt på vägen och lyssnar på Interpol (jag orkar knappt vänta i tre veckor till på deras kommande alster) i mp3-spelaren. När jag kört igenom lilla samhället Hallabro (ett par mil från Ronneby) så blir det 90-väg och jag gasar på men när jag ska växla upp så bara försvinner kopplingspedalen när jag trycker ner den! Va fan? tänker jag och kollar ner. Pedalen ligger ner mot golvet och det är bara att köra åt sidan. Bara för sakens skull öppnar jag motorhuven men den åker ner rätt snabbt igen, jag kan absolut ingenting om bilmekanik.

Nåväl, lite tur i oturen har jag då jag körde förbi en bilverkstad bara 500 meter tidigare. Jag knallar ner dit och de säger att de inte har tid att kolla den idag men kan göra det imorgon. Jag har inte så mycket val utan de bogserar ner bilen dit. Innan dess har jag ringt tandläkaren och inställt besöket, fanns ingen chans att jag skulle hinna. Sedan gällde det bara att få tag i någon som kunde hämta upp mig i den lilla hålan. Ringer till en kompis och hoppas hans flickvän är hemma och kan hämta mig. Det är hon men ska såklart jobba om en kvart. Hon ringer tillbaka fem minuter senare och säger att det är ok att hon kommer lite senare till jobbet. Tack!

Föräldrarna kunde jag inte ringa för de är på semester i Slovenien. Så när jag kommer hem till dem så har jag tur igen, deras bil står i garaget och nycklarna hänger i nyckelskåpet. Så jag får låna deras bil i en vecka och så får vi hämta min bil i början på nästa vecka. En lysande start på semestern och det lär bli en jobbig utgift även om det säkert är ett enkelt fel att fixa. Blä.

Jag kan iaf tacka min lyckliga stjärna att det skedde just då och inte för ett par veckor sedan när jag var nere i skåne och körde omkring. Vad fan skulle jag gjort om skiten brakat ihop mitt i natten där?

Det blev iaf gott käk i form av kebabtallrik i Ronneby, där de har världens godaste kebab.