måndag, februari 16, 2009

Har du facit?

På komvux här i Växjö så är en lärare i svenska för invandrare vänlig nog att rekommendera oss när det är någon bok hon vill att studenterna ska läsa. Jag vet inte hur många "Älskade barn" av Marianne Fredriksson vi sålt de senaste åren tack vare detta, men en hel del är det iaf. Nu verkar hon ha blivit lite trött på att diskutera den boken och för några veckor sedan började istället invandrare dyka upp i butiken med en önskan att få köpa "Potensgivarna" av Karin Brunk Holmqvist.

En av alla dessa personer var en kvinna av polsk härkomst (jag vet detta för hon frågade även om svensk-polska lexikon). Hon ser ut som om hon är 40 år gammal men förmodligen är hon runt 25. Hon frågade iaf efter boken och jag plockade fram den åt henne, sedan stod hon och velade i några minuter innan hon bestämde sig för att den kanske är värd de 64 kronorna som den kostar.

Sedan tog det två dagar innan hon kom tillbaka och leende förklarade att hon hade gjort fel och inte behöver den. Inga problem sa jag och gav henne 64 kronor tillbaka. Ytterligare två dagar senare dyker hon upp igen, som vanligt med sitt gigantiska leende, med en man vid sin sida och han köper boken åt henne.

Idag, vilket är ett par veckor efter att hon var inne senast, dök hon upp igen med boken. Såhär lät det då:

Kvinnan: Hejsan, jag undrar om du kan hjälpa mig?
Jag: Javisst, vad behöver du hjälp med?
Kvinnan: Jo, jag undrar om du har facit till den här? *visar upp boken*
Jag: Öhh, facit? Jag tror inte jag förstår vad du menar.
Kvinnan: Jo, alltså, om du har någon som skrivit om den? En sammanfattning av boken.
Jag: Jaha, nej, det finns ju tyvärr inte att få tag på.
Kvinnan: Jag letade på internet igår och hittade inget.
Jag: Nähä...
Kvinnan: Men du är säker på att det inte finns alltså?
Jag: Ja, jag är helt säker. Allt som finns är hela boken.
Kvinnan: Så det är ingen mening att jag går till de andra och frågar?
Jag: Nej, de har inget sådant. Det finns helt enkelt inte.
Kvinnan: Ok. *står kvar och blockerar disken för bakomvarande kunder*
Kvinnan: För jag har inte läst boken.
Jag: Öhh, nähä. Kan jag hjälpa dig bakom där kanske?

Sedan står hon kvar en stund medan jag hjälper andra kunder ungefär som att hon förväntar sig att jag ska göra hennes läxa. Efter ett tag, när hon förmodligen förstått att det inte kommer att ske, försvinner hon äntligen. Jag hoppas jag slipper se henne igen.

1 Comments:

At 19 februari, 2009 14:10, Anonymous Anonym said...

Haha.. Bra Mysen att du inte hjälpte en 40-årig fuskare! :)

 

Skicka en kommentar

<< Home