måndag, februari 15, 2010

OS 15/2

Inga medaljer för svenskarna igår heller och mycket mer var väl inte att vänta heller. Björn Ferry hade ruskig otur men det är så det är ibland. Inte mycket att göra åt och han har ändå ett ganska bra slagläge till jaktstarten. Norge däremot tog sin första medalj igår genom Emil Hegle Svendsen i skidskyttet. Men de är säkert inte helt nöjda med inledningen på spelen de heller. Min favorit Björndalen sköt ju bort sig fullständigt med fyra bom. Det trodde jag verkligen inte han skulle göra.

Vårt andra medaljhopp, Jesper Björnlund, slutade också åtta. Men som jag skrev igår, puckelpist är en rätt chansartad gren så det var ingen överraskning för mig. Svenskar har gärna en övertro på sina olympier också. Speciellt i en gren som aldrig får någon uppmärksamhet i övrigt. Jesper har vunnit två gånger den här säsongen men det var faktiskt i samma pist båda gångerna och det är precis som i alpint att man har några banor som passar en bättre och några som passar en sämre. Det går inte bara att kolla på resultatraden från senaste säsongen och basera ett tips utifrån det.

Två andra idrotter som jag gillar att kolla på, nämligen nordisk kombination i normalbacke och 3000 meter skridsko för damer, avgjordes också igår. Trots att Sverige inte har någon aktiv som är i närheten att få komma till OS så är det fantastisk TV-underhållning.

Kombinationen backhoppning och längdåkning är egentligen helt omöjlig. I backhoppning ska man vara liten och tunn och i längdåkning krävs stor lungkapacitet och gott om muskler. Att hitta den rätta mellanvägen där kan inte vara lätt. Se bara på ledaren efter backhoppningen, Janne Ryynänen. Han startade 34 sekunder före närmsta man när det skulle åkas 10 km skidor. Ett stort avstånd när man bara åker en mil. Han slutade till slut på plats 26, över en och en halv minut efter vinnaren.

Vann gjorde istället favoriten Jason Lamy Chappuis. Kommentatorerna verkade inte riktigt pålästa om honom när det skulle bli skidåkning. Det är sant att hans styrka finns i backhoppningen och att starta som femma nog inte var vad han hade tänkt sig. Men för det första är han en väldigt bra hängåkare på längdskidor och det ska mycket till innan han ger sig. För det andra så är han en väldigt bra spurtare, vilket han visade igår. Många omkastningar och stor dramatik är för mig per automatik ruskigt kul.

I skridsko sker det också många omkastningar beroende på hur åkarna väljer att lägga upp sin taktik. Vissa öppnar stenhårt och hoppas att det ska hålla i mål men avslutar oftast med att tappa rätt mycket. Medan andra försöker åka på så jämna varvtider hela tiden. De kan vara rätt många sekunder bakom ledaren efter drygt halva loppet för att sedan ändå ta ledningen. Just att följa åkarnas varvtider är rätt spännande och det är få sporter som gör sig så bra i TV tycker jag. En annan minns Tomas Gustafssons hundradelsstrider 1984, det blir inte mer spännande än så.

På 3000 meter igår var det förvisso inte särskilt spännande. Favoriten Sablikova från Tjeckien matade på varv efter varv och där alla andra verkade vara helt slut med två varv kvar så fortsatte hon hålla sina låga varvtider. Det var oerhört imponerande att se.

Men det där var igår och idag tror jag att Sverige får sin första medaljör på de här mästerskapen.

Charlotte Kalla är den vi kan sätta våra största förhoppningar till. 10 km fristil passar henne perfekt och i världscupen är hon ständigt på pallen när det körs. Men nu är det här inte världscupen och det finns gott om duktiga utmanare. Jag tror Marit Björgen blir tuffaste utmanare. För några år sedan kändes hon fullständigt överlägsen i världscupen och man förväntade sig att hon bara skulle bli bätre och bättre. Men hon blev övertränad och med det följde resultat som var väldigt upp och ner. Den här säsongen verkar hon vara med igen på allvar. Hon vann den här distansen rätt överlägset i världscuppremiären (med Kalla på andra plats) och jag blir inte förvånad om det ser likadant ut denna gången.

Justina Kowalczyk är förstås en annan man inte får glömma bort. Hon är som bäst när det körs klassisk stil men har en sådan fruktansvärd arbetskapacitet att även om fristilstekniken är under all kritik så kämpar och sliter hon så hårt att det går väldigt fort ändå. Årets suverän i världscupen och jag tror hon blir skiddrottning med medalj i alla individuella starter.

Sedan får man inte glömma bort Kristina Smigun. Estninskan har varit borta ett par år efter barnafödande och har tävlat rätt sparsamt i världscupen. Hon vann två Guld förra OS så se upp med henne!

För övriga svenskor så har Haag en liten liten chans på medalj men normalt sett är det nog runt en femteplats som gäller för henne. Fixar hon det gör hon det jättebra. Anna Olsson och Britta Norgren däremot får nog tufft att vara topp 20, de åker betydligt bättre klassisk stil när det inte är sprint. Jag har tippat guld till Kalla och jag står för det!

Herrarna gör också premiär i längdskidspåren med 15 km fristil. Marcus Hellner har en klar medaljchans men det kan lika gärna bli en plats utanför topp 10 för så jämnt är det. Northug, Cologna, Bauer, Heikkinen, Di Centa, Legkov Vittoz och Piller Cottrer är alla namn som har chans att hamna överst på pallen och det finns ett stort gäng outsiders som kan skrälla också.

Di Centa såg oerhört stark ut för någon vecka sedan och han brukar vara bra i stora mästerskap så jag tippar honom som vinnare med Bauer som tvåa och Cologna som trea.

När det gäller svenskarna så har Hellner en bra medaljchans men jag tror han hamnar runt femteplats till slut. Johan Olsson ska kunna vara på topp 10. Anders Södergren hade normalt sett varit en medaljkandidat här men hans säsong har förstörts helt av sjukdomar. Jag hoppas få se att hans form är på väg uppåt för han behövs som en viktig kugge i stafettlaget. Runt plats 10-15 så är jag helnöjd. För Daniel Richardsson blir det mest en genomkörare inför senare lopp. Han är mycket starkare i klassisk stil så det här passar honom inte så bra. Runt plats 20 är ett bra lopp av honom. Jag hoppas att de alla visar bra form för då har Sverige en väldigt bra chans i stafetten som kommer senare under spelen.

Det blir också störtlopp för herrarna ikväll (om det inte får skjutas upp igen). Mitt tips där är att det blir väldigt mycket schweizare i toppen. Mina favoriter till att vinna är Cuche och Janka och jag hoppas framförallt på gamlingen Cuche som ofta blir tvåa i mästerskapen. Ska bli kul att se vad galningen Bode Miller mäktar med också.

För svenskarna Patrik Järbyn och Hans Olsson blir det väldigt svårt att nå upp till medaljplats även om båda två kan vara där ibland men då ska precis allting klaffa perfekt samtidigt som några toppnamn gör bort sig. Järbyn startar först av alla och med lite flyt kanske han får kanonväder medan alla andra får dimma och regn/snö att tampas mot. Sådant flyt tycker jag svenskarna är värda efter gårdagens oflyt på skidskyttet.

1 Comments:

At 15 februari, 2010 18:55, Blogger Wannabe said...

håller tummarna för att det inte blir inställt ikväll igen, men jippie! C.Kalla på en tid när jag orkar titta!

Tack igen för dina OS-rapporter, det är KUL att läsa när man nu inte orkar vara vaken och titta!

 

Skicka en kommentar

<< Home