måndag, september 05, 2005

Det tar aldrig slut

I förra veckan trodde jag det var klappat och klart med att flytta bokrean till stadens andra galleria, Johan sa att det skulle vara klart och dessutom hade det andra alternativet försvunnit eftersom den lokalen blivit uthyrd. Men idag ändrades allt igen, den personen som skulle hyra den andra lokalen ville inte ha hela utrymmet och då kontaktade hyresvärden Magnus igen och började prata ner honom. Det verkade nästan på Magnus som att han tyckte det alternativet var bäst, själv tycker jag det är ren idioti, inte bara av det skälet att jag får betydligt mindre arbetstid.

Lokalen ligger vägg i vägg med antikvariatet, därför kan man slå ut en vägg och öka ytan på antikvariatet och köra in bokreaböckerna där. Det positiva med detta (ur Magnus perspektiv) är att hyran blir betydligt mindre och han slipper betala en halv lön (jag kommer ändå att jobba halvtid). Men de negativa aspekterna är väldigt många (IMHO).

För det första är läget uselt. Det är inte så att det kommer särskilt mycket folk till antikvariatet varje dag, och det är för det mesta folk som i förväg vet vad de vill ha. Bokreabutiken har funkat som så att folk spontanköpt saker. De har sett butiken, gått in och kollat och ibland köper de något. Flyttar man bort till antikvariatet får man helt förlita sig på att folk ska veta att butiken finns där och går dit. Man förlorar en stor del av kunderna som spontanköper, och jag skulle gissa att det är nära 90% av kundkretsen. Resultatet blir väldigt dålig försäljning. Och även om vi inte säljer särskilt mycket just nu och inte lär göra det under resten av september och oktober så är det snart jul. Om man då finns i ett stort affärshus på gågatan mitt i stan så kommer man att få mycket besökare. Antikvariatet har förvisso bättre försäljning under december också, men det är ändå småslantar vi talar om i jämförelse. Sedan är lokalen där borta väldigt liten, jag har svårt att tro att det kommer att få plats särskilt mycket. Inte för att det spelar så stor roll, inget blir ju sålt ändå.

Jag hoppas att Magnus kommer på andra tankar, inte bara för min egen skull, utan för att något annat val skulle vara fullständigt idiotiskt.