onsdag, februari 01, 2006

Utveckling är farligt del 2

Med anledning av mitt inlägg igår där jag gick igenom hur hyrfilmsbutiker är dödsdömda bör jag kanske lufta min syn på hur det ser ut för skivbutiker i framtiden. Med tanke på alla nyheter om att skivbranschen är halvdöd borde jag kanske vara orolig då jag faktiskt jobbar i en skivbutik? Men det är jag faktiskt inte.

Det är sant att skivförsäljningen i Sverige minskar lite grann år för år men jag tror det finns sätt att fixa till det här på (och inget av de sätten är att jaga piratkopierare och ställa dem inför rätta). Framför allt måste skivbolagen fatta att det inte är så enkelt att den enda orsaken till försäljningsminskningen är nedladdning (vilket en EU-rapport också kommit fram till). Jag tror framförallt att det beror på att konkurrensen om ungdomarnas (vilket är skivbranschens största målgrupp) få pengar har ökat. Framförallt bör det vara mobiltelefonmarknaden som snott en stor andel, men även TV-spel och DVD-spel bör vara saker som allt fler ungdomar lägger pengar på. Sedan får man inte underskatta den stora gruppen som använder nätet för inköp, och då menar jag inte de som köper på Ginza och CDON. Jag tror att hyfsat många väljer att privatimportera från utlandet eftersom det är så mycket billigare att köpa skivor där. Det är busenkelt, säkert och tar högst en vecka att få skivorna.

Så hur ska man locka tillbaka ungdomarna? Skivbranschen måste sluta se sin stora målgrupp som sin stora fiende, det funkar inte då. Idag tycker väldigt många illa om hur skivbolagen agerar och därför vill de inte stödja dem. Till och med de som kommer och köper skivor i vår butik är ofta förbannade (och inte sällan beror det på kopieringsskydden). Man måste på något sätt få en bättre relation med sina kunder.

Sedan kan de ju gå igenom all den där statistiken de har från förra året noggrannt så kanske de kommer att upptäcka att billiga skivor säljer i betydligt större mängder ärn fullprisskivor. I butiken kan vi ha en fullprisskiva stående i två månader utan att sälja den. Men om vi sänker priset till 99 kronor kan vi helt plötsligt sälja 5-10 ex av samma skiva på bara ett par veckor. Det märks även på storsäljare. Vi har sålt många ex av Lalehs skiva. När den var fullprisskiva sålde vi kanske 2-3 ex i veckan (vilket är rätt bra). Nu har man tillfälligt sänkt priset så vi kan ta 99 kronor för den och då har vi sålt ungefär 15 ex på en vecka. Det klrävs inget geni för att fatta att vi gör en betydligt större totalvinst på att sälja 15 ex av en lågprisskiva än att sälja 2 ex av en fullprisskiva. Skivbolagen MÅSTE börja inse att det inte funkar att sälja en skiva för runt 200 spänn ut. Sänk åtminstone priset så vi kan sälja skivan för 130-150 spänn när den är ny och efter 3-4 månader är det kanske dags att sänka priset igen så man kan ta runt 100 kronor för den. När det gäller DVD-film tar det sällan ett halvår innan man kan hitta en bra film för 99 eller tom 59 kronor, och en DVD-film lär ha högre produktionskostnader än en ynklig CD-skiva.

Sedan får man väl medge att CD-skivan nått sin topp, man behöver utveckla formatet. Försäljning av filer är kanske framtidens melodi när det finns fler generationer som växt upp med dator och Internet men än så länge lever vi i ett prylsamhälle och det finns fortfarande mycket pengar att tjäna på saker man kan ställa i en hylla. Med tanke på hur hembio slagit igenom vore det kanske en idé att utnyttja det. Fram för fler flerkanalsskivor helt enkelt. Då gäller det att man verkligen satsar och marknadsför det också. Man kan inte bara ge ut några få SACD- och DVD-audioskivor och hoppas på att folk snappar upp det. Idag finns det väldigt få vad som menas med SACD när de plockar upp en sådan skiva.

Det går väl kanske inte ändå att bortse från att skivbutiker så småningom kommer att försvinna. Johan i butiken tror det tar högst fem år, att de enda butiker som har CD-skivor då är stormarknader. Det tror jag är lite väl pessimistiskt. Det tråkiga är att de som har butikerna inte kan styra någonting, allting beror på vad skivbolagsbossarna bestämmer. Tyvärr så verkar de allihopa ha bajs till hjärna för det enda de kommer fram till är rena skitidéer.

Det måste hända något väldigt snart iaf.