tisdag, juli 04, 2006

Hot Chip will break your legs

Ännu ett Accelerator är över för min del (Accelerator fortsätter i Göteborg 5/7 och Stockholm 6/7) och ännu en gång kom jag hem helnöjd. I år var jag framförallt intresserad av hur Death Cab For Cutie och Hot Chip skulle vara live. DCFC var bra men det var inte sådär sprakande som en del live-konserter kan vara. De körde mest säkra kort och på en timme finns det förstås inte plats för mycket överraskningar. Hur som helst är jag nöjd, deras låtmaterial är alldeles för bra för att man inte ska bli nöjd om allt bara låter som det ska, vilket det gjorde.

Hot Chip sprakade det däremot om. Det var fullt ös från början från deras elektroniska maskiner. Årets bästa skiva blev ännu bättre i liveversionerna. Ofta när man ser band live så låter det precis som på skiva. Hot Chip däremot lyckades däremot trycka in nya versioner på alla låtar de spelade. Det var hårdare och mer elektroniskt och bara skithäftigt.

I övrigt vill jag plussa extra för Regina Spektors mysiga låtar, Vashti Bunyans försiktiga folkpop (även om det stördes av Jenny Lewis spelning i bakgrunden), Spinto Bands rockande (kunde tyvärr bara se 15 minuter pga krock med DCFC), Islands som var precis så coola som jag hoppats och avslutande Love is all som hade förtjänat en betydligt större publik. Övriga band jag såg var också helt OK (tom hiphopande Atmosphere), faktiskt inget som jag kan säga var direkt dåligt och det är väldigt ovanligt.

Kan man hoppas på Arcade Fire till nästa år?