tisdag, juni 26, 2007

Fynd i DVD-lådan

Jag tycker om film. Bra film dvs. Nu har jag knappt sett någon film det här året eftersom jag blir så besviken på hur dåliga de är hela tiden. Igår kväll försökte jag tex kolla på Heights. Med så bra betyg på IMDB och en imponerande skådislista hade jag lite förhoppningar om att den skulle vara bra. Den var väl inte direkt dålig men oerhört ointressant och jag stängde av efter en timme när jag märkte att jag tänkte på annat istället för att kolla.

Så idag bestämde jag mig för att rota i filmlådan "3 för 99:-" när jag var iväg och handlade. Sådana här fynd kan man hitta där:

The Hours (2002)

Lysande film som hade 9 Oscars-nomineringar men som till slut bara belönades med en statyett (Nicole Kidman, bästa kvinnliga huvudroll). Varenda rollprestation i den här filmen är lysande. Efter att jag sett den kilade jag ner till biblioteket och lånade boken Mrs Dalloway av Virginia Woolf och det är absolut en av de bästa böcker jag läst (ett tips till alla bokslukare där ute!). Jag passade på att läsa boken som filmen baseras på också och jag måste säga att det är sällan jag sett någon göra en bättre överföring från bok till film.

The Man Who Wasn't There / Storytelling (2001 / 2001)

Två mycket bra filmer för sammanlagt 33 spänn (eller 39 om man inte köper fler). Det är nästan löjligt billigt. Visst, The Man Who Wasn't There är långt ifrån bröderna Coens bästa film. Den kommer inte ens nära mästerverk som Fargo och The Big Lebowski men det innebär inte att den inte är bra. Det innebär bara att man gör rätt dumma jämförelser för om man istället jämför med andra filmer som kommit ut det här årtusendet så ligger den väldigt högt upp.

Storytelling är inte heller Todd Solondz bästa film men jag tycker den är väldigt underskattad. De båda historierna som berättas i den här filmen är intressanta och håller mig fast samtidigt som de båda utgör en helhet som inbjuder till funderingar efteråt. Det är sådant jag vill ha ut av en riktigt bra film (de gångerna jag inte kollar på action eller skräck för ren underhållning).

Min date med Drew (2004)

En film jag inte sett tidigare men som jag velat se en längre tid, det har bara inte blivit av. En kille ska på 30 dagar och med endast 1100 dollar på fickan försöka fixa en date med Drew Barrymore och samtidigt dokumenterar han hela jakten. Jag tycker det är intressant att se hur svårt (eller enkelt) det är för en helt vanlig kille att komma nära en stor Hollywood-stjärna. Filmen vann flera priser på diverse filmfestivaler.

(EDIT: Nu har jag sett filmen och den var fantastiskt bra)

Fyra filmer varav tre jag vet är bra för endast 99 spänn, det är billigare än att hyra dem. Det kan löna sig att leta i de där lådorna för det finns faktiskt en hel del att fynda där.