tisdag, juni 19, 2007

Semesterbok 2

Jenna Jameson - Att älska som en porrstjärna

Det är väl lika bra att börja med att säga att jag normalt sett inte är särskilt intresserad av självbiografier. De flesta jag har läst har varit så uppenbart fyllda med lögner att man bara blir förbannad på skiten. Resten av dem är bara rena snyfthistorier där någon person gråter ut om hur synd det är om henne/honom och vilkas fel det är att det blivit så.

När jag började läsa den här boken hade jag inga större förväntningar. Jag skulle kanske kunna säga att jag aldrig sett en porrfilm med Jenna men då skulle jag såklart ljuga. Däremot kan jag helt ärligt säga att jag aldrig fattat vad som är så speciellt med henne. Barbieansikten med jättetuttar finns det väl miljoner av i porrindustrin.

Hur som helst känns den här biografin ärligare än många andra jag läst. Visst är det så att hon varit med om mycket grejer, både bra och dåliga, men hon skyller aldrig på någon annan. Valen har varit hennes och då får hon ta konsekvenserna av dem själv. Hon hymlar inte heller med att hon varit en riktig diva under vissa perioder och det är sällan man ser någon erkänna sådana negativa sidor av sig själv. Det är riktigt uppfriskande faktiskt.

Bilden som ges av porrbranschen känns också nyanserad. Oftast när det diskuteras om branschen så är det antingen det hemskaste som finns eller ett superbra sätt att tjäna pengar på där tjejer har all makt. Jenna, som numera har ett eget produktionsbolag, ger inte enbart en positiv bild av branschen. Redan ganska tidigt i boken varnar hon för att väldigt många bara vill utnyttja flickorna som försöker ta sig in. Men hon ger även tips på vad man ska göra för att tidigt få kontrollen över sin karriär och därmed inte hamna i några fällor.

En annan intressant grej är stilgreppet där det inte hela tiden bara ett uppradande av händelser sett från Jennas egna ögon. Medförfattaren Neil Strauss (han som skrivit The Dirt) har lagt in avsnitt i form av tecknade serier, dagboksanteckningar från Jennas gamla dagböcker, transkriptioner från porrfilmsscener, goda råd för den som vill bli porraktör/-aktris och ett stort avsnitt av boken är i form av ett samtal mellan Jenna, hennes far och hennes bror. Hade allt varit text bara rätt upp och ner hade man nog inte orkat med de dryga 600 sidorna.

Nu känns visserligen boken lite väl lång ändå. Mot slutet känns det mest som om händelser upprepar sig och det blir ointressant och man börjar undra när boken ska ta slut. Dessutom blir det ibland sidospår med skvaller om vilka kändisar som försökt (och vilka som lyckats) ha sex med henne. Oftast med mycket detaljer, det blir som rena porrnoveller instoppade i boken. Jag kan förstå att de tog med de partierna för sådant säljer såklart, men det är ändock sidospår som iaf jag skulle klarat mig utan. Fokusen ska ju ligga på Jenna och hennes liv och inte på diverse andra kändisar.

Det är iaf en helt ok självbiografi och den känns betydligt mer ärlig än många andra jag läst. Tycker man om sex, droger och rock'n roll finns det en hel del av alla de ingredienserna och för er kan jag bara rekommendera boken. Är man inte så intresserad av sådant kan man hoppa över.

3 Comments:

At 19 juni, 2007 00:59, Anonymous Anonym said...

Alltså.. du har inte funderat på att börja skriva recensioner annat än i bloggen? Du är riktigt duktig U know.
När nån lyckas inspirera en halvdampig rödstrumpa att läsa Jenna Jamesons självbiografi är det fanimig bra skrivet!

 
At 19 juni, 2007 01:06, Blogger Mysen said...

Nä, inte direkt. Ett tag hade jag vissa tidningsdrömmar och jag har faktiskt gått en kurs om att skriva kritik men jag skrev mycket bättre för några år sedan. Numera är jag sällan särskilt motiverad eller inspirerad och dessutom tar det längre tid att skriva. Förr gick det per automatik. Men tack för komplimangen. :)

 
At 19 juni, 2007 23:28, Anonymous Anonym said...

Jag läser Neil Strauss' The Game just nu ... grymt bra. :)

 

Skicka en kommentar

<< Home