fredag, juni 22, 2007

Moralpanik

Egentligen bör man inte vara ett dugg förvånad att den unga tv-spelsindustrin nu genomgår exakt samma moralpanik som skedde för drygt 25 år sedan med införandet av hemvideon. Folk kunde enkelt hyra filmer med extremt mycket våld och det blev förstås ett jävla liv om den saken. Idag skrattar vi mest åt saken och det görs (betydligt brutalare) nyversioner av filmerna som var i skottgluggen då. Det är dags att sätta skrattet i halsen nu.

Den relativt unga spelindustrin är full med myter som inte alls stämmer. Den största av dem är förmodligen att tv-spel är något för barn. Det där stämde säkert för 20 år sedan men absolut inte idag. De absolut största och mest uppmärksammade spelen idag görs för en vuxenpublik. Bland alla producenter av tv- och datorspel får Rockstar Games sägas tillhöra de absolut största och deras största spelserie heter Grand Theft Auto. Rockstar Games har under flera år fått ta emot den mesta skiten som moralister vill anklaga tv-spelsbranschen för. I GTA-serien flödar våldet, och det har förstås medfört massiv kritik. När GTA: San Andreas släpptes för ett par år sedan kom det lite senare en mod till spelet som gjorde att man fick se spelfigurerna nakna och ha sex. Det var droppen som fick bägaren att rinna över. Spelet togs bort från hyllorna och man kom att ändra den åldersgräns spelet fått i USA (Maddox har skrivit en helkul ironisk körnika om det hela här).

Men det är inte bara GTA-serien som fått utstå kritik. Senast i raden var spelet Bully som på det stora hela är en spelversion av Ondskan. Moralister har försökt trycka i folk att spel inte alls är som litteratur eller film eftersom man i spelen utför handlingarna själv och således tränas till mördarmaskiner. Jag har inget emot att ett antal knäppgökar tycker något sådant fullständigt korkat eftersom sådant normalt sett ignoreras. Men problemet är att väldigt många tror på vad dessa knäppgökar säger. De har ingen koll på spelindustrin eftersom de aldrig spelat något själva och väljer därför att tro på allt som basuneras ut från diverse lobbygrupper.

Den 10 Juli var det meningen att Rockstar Games skulle släppa spelet Manhunt 2, nu vet ingen riktigt vad som kommer att hända. Det första Manhunt sägs vara det mest våldsamma som getts ut i spelväg (jag har inte själv spelat så jag kan inte kommentera det själv). I grund och botten ska man mörda ett gäng människor på en mängd olika sätt, vilket såklart kan låta hemskt. Spelet fick utstå massiv kritik och ett tag togs det bort från hyllorna efter att man anklagat spelet vara orsaken till att en 14-årig pojke mördades av en 17-åring. Självklart fanns det ingenting som kunde länkas till detta påstående. Efteråt har det kommit fram att mördaren aldrig spelat spelet utan att det istället var det 14-åriga offret som hade det. Men det spelar förstås ingen roll vad som är sant eller inte, har ett spel fått en stämpel så kommer det att behålla den.

När Rockstar Games annonserade att de skulle släppa uppföljaren till Nintendos nya spelkonsoll Wii började det genast spekuleras på nätet på spelsidorna. Det speciella med Wii är nämligen handkontrollerna med rörelsesensorer som gör att om man tex ska hugga ner någon så är det bara att utföra rörelsen med handkontrollen. Något som vissa anser gör saker och ting ännu värre (hur det nu kan bli värre än att utbilda unga människor till mördarmaskiner). Nu kan spekulationerna upphöra. I Storbrittanien får inte spelet släppas alls (Australien sägs ta samma beslut) och i USA har man gett spelet Adult Only-rating (spel som får denna rating vägrar Sony och Nintendo att ge ut) istället för Mature som är det normala när det handlar om våldsamma spel. Och nu har distributören Take Two bestämt sig för att skjuta upp utgivningen.

Själv har jag sett fram emot det här spelet i snart ett halvår. Jag är inte särskilt intresserad av våldsspel annars (övriga spel jag har är rätt gulliga spel tillåtna för småbarn) men det här är något helt annorlunda. Jag är en stor skräckfilmsfantast och det absolut bästa jag vet är att se nya originella sätt att döda folk på. Det är lockelsen kring skräckfilmerna för mig, inte så mycket att bli skrämd själv för det blir jag aldrig. Det här är ren underhållning för mig. Och när det nu äntligen skulle släppas ett spel i nivå med de värsta skräckfilmerna så blev jag såklart intresserad.

För mig är det solklart att tv-spel idag ligger på samma nivå som film och litteratur och bör bedömmas därefter. Precis som med filmindustrin finns det bedmningsorgan för att sätta ut åldersgränser men än så länge bedöms inte film och spel som likvärdigt. Spel är betydligt värre, den interaktiva delen gör spelen till simulatorer och vi blir utbildade till våldsverkare. Fullständigt skitsnack förstås, men moralisterna har undersökningar. Vad man inte talar om kring dessa undersökningar är att det är när man är åtta år eller yngre som man löper risk att härma sådant som man ser. Det är precis samma resultat man ftt ut efter tidigare undersökningar gällande tv och film. Och det är förstås därför det ska finnas åldersgränser. För att skydda barnen. Men det finns ingen anledning att inte låta vuxna människor få spela spel som är skapade för dem.

Jag undrar hur länge till det ska behöva ta innan spel kommer att bedömmas som den konst- och kulturform som den verkligen är. Jämsides med litteratur och film, och inte vid sidan om som det svarta fåret. Jag tycker vi redan väntat för länge och något bör göras åt det nu.

Låt mig få spela Manhunt 2 i fred!

1 Comments:

At 23 juni, 2007 11:21, Anonymous Anonym said...

Det handlar ju alltid om att hitta "orsaken" när våldshandlingar görs. Både våldsfilm och våldsamma spel ligger ju lätta att ta till som inspirationskällor när nån galning huggit ihjäl sina grannar eller liknande.
Sånna våldshandlingar kräver sin mentalhandikappade utförare - oavsett påverkan, menar jag. Det finns alltid galningar. Likväl som det finns rattfyllerister. Ska alla volvobilar förbjudas för att flest av det märket figurerar i olyckor där föraren varit rattonykter?! Jag erkänner mig vara lite moraltant gällande att ha dödande som nöje, men så länge jag vet att du inte går ut och klyver första bästa cyklist på mitten så okejdå! :)

 

Skicka en kommentar

<< Home