tisdag, juni 26, 2007

Semesterbok 5

Stephen King - Allt kan hända

När jag var liten så älskade jag att läsa. Vi bodde granne med ett pensionärshem och i källaren på baksidan av pensionärshemmet så fanns byns lilla bibliotek. I det biblioteket jobbade min mors moster. Jag gick dit nästan varenda kväll det var öppet, vilket var två dagar i veckan om jag inte minns fel (och en under dagtid också för att skolan (som vi också bodde granne med) skulle kunna komma dit någon gång). Jag fungerade nästan som en anställd där trots att jag bara var runt tio år gammal. Jag hjälpte till att sätta upp böcker och sortera rätt när folk hade tagit ut böcker och satt dem på fel ställe. Jag fick listor med gamla böcker som skulle sorteras bort ur sortimentet (det fanns begränsat med plats och det kom hela tiden nya böcker) och hjälpte till med det och ibland fick jag hjälpa till med utlåningen, om min mors moster såg på. Jag lånade hem massor med böcker, förvisso inte bara vanlig ungdomslitteratur utan en hel del serieböcker också. Jag älskade verkligen att läsa.

Men när högstadiet började så försvann intresset nästan helt (det var många intressen som försvann då och det fanns förklaringar till det). Mammas moster hade blivit gammal och slutade jobba på biblioteket, ersättaren var iofs trevlig men eftersom eftersom jag nästan helt slutade läs. De enda gångerna jag var där för att låna böcker om akvariefiskar som var min stora hobby på den tiden. Jag slutade inte läsa helt, men närapå.

När jag gick gymnasiet förändrades min situation igen och efter ett tag så fick jag tillbaka suget att läsa. Så jag gick ner till det lokala biblioteket igen för att se mig omkring. Jag letade inte efter något speciellt men fastnade ändå till slut av en väldigt tjock bok av Stephen King. Jag hade under min tidigare läsperiod läst åtminstone både Carrie och Cujo och tyckt om dem båda så jag beslöt mig för att ta med mig den här tjocka boken med mig hem. Jag läste ut den där tegelstenen på över 700 sidor på en helg. Den hette Köplust och kom att bli den största orsaken till att jag fick ett större läsintresse igen.

Stephen King har sedan dess varit min favorit. Jag vet att mycket av det han släppt ifrån sig inte är särskilt bra men det finns nästan alltid något i hans romaner jag gillar. Och så finns det förstås de där ruggigt bra titlarna också (be mig inte räkna upp dem för listan blir för lång). Däremot har jag aldrig varit riktigt förtjust i hans novellsamlingar. Det är lite som att han inte låter sina historier utvecklas utan de förkortas och blir inte särskilt bra. Det finns förstås undantag. Children of The Corn tex som är en lysande novell, filmatiseringarna är däremot inget vidare. Det var alltså med lite skepsism jag började läsa den här novellsamlingen med 14 berättelser samlade.

Den här samlingen är inte direkt något undantag även om klassen rent generellt på historierna här är bättre än i många av de andra novellsamlingarna som släppts i hans namn. Där brukar det oftast finnas riktiga bottennapp med men det finns det inte här. Historierna är fina hantverk men det fattas för det mesta något, och flera av dem skulle behövt utvecklas lite grann. Det finns absolut potential i dem.

Det är stor skillnad om man jämför med de lysande kortromansamlingarna Sommardåd, Vinterverk och Mardrömmar. Där har karaktärerna utvecklas mer och historierna fått det utrymme som de behöver. Flera av berättelserna i de här samlingarna har dessutom blivit bland de bästa filmatiseringar som gjorts av Kings verk (Stand By Me, The Shawshank Redemption, Apt Pupil, Secret Window och The Langoliers).

Det finns ett par verk i den här novellsamlingen som har filmatiserats också. 1408 (regisserad av Mikael Håfström) hade premiär i USA i helgen och har fått mycket fin kritik. Dessutom tog den sig upp som tvåa på biolistan. Det förvånar mig inte direkt för just den novellen har massor av potential. De första tio sidorna är mycket lovande men sidan faller det nästan pladask. Det går alldeles för fort fram och den hade behövt åtminstone dubbelt så många sidor. Som film tror jag den passar perfekt när man utvecklat historien lite.

Den andra novellen som filmatiserats är En åktur i kulan (Riding The Bullet). Den passade inte särskilt bra som film men jag kan förstå varför man ville filmatisera den. Novellen är nämligen mycket bra och en av två favoriter i den här samlingen. Här har vi en novell som både är riktigt kuslig men samtidigt ställer den där frågan om man är villig att ge sitt liv för någon man verkligen älskar. Det är en tänkvärd liten berättelse och den bör definitivt åtnjutas i den skrivna versionen och inte i den filmade.

Min absoluta favorit är dock en berättelse som heter Vägviruset drar norrut. Det är lite av den gamla galna King som dyker upp i den. Det är både kusligt och spännande på en och samma gång och jag älskar verkligen slutklämmen. Helt klart bland det bästa jag läst av honom i novellväg.

Sammanfattningsvis kan man väl ändå säga att det kanske inte är någon mening att köpa samlingen och plöja igenom 450 sidor om man inte är ett stort King-fan (som jag). Däremot kan jag rekommendera att man traskar ner till sitt bibliotek, lånar boken och läser igenom de två riktigt läsvärda historierna. Vem vet, kanske blir någon lika läsgalen som jag blev när jag fastnade för Stephen King.