lördag, september 10, 2005

Hurra!

Ikväll har ännu en säsong av Expedition Robinson premiär och jag ser fram emot den. Nej, jag är faktiskt inte sarkastisk.

Rent generellt är dokusåpor ruggigt tråkiga och om de är lite roliga så håller de ändå bara för en säsong. Expedition Robinson är annorlunda och det kan möjligtvis ha att göra med att SVT var de som var med och utformade programmet i början. Det känns lite mer seriöst än andra serier som kommit efter. Det roligaste med Robinson är att det lyckas förnya sig varje säsong, man har ingen aning om vad som kommer att hända. I andra dokusåpor kör de på likadant säsong efter säsong och det blir tråkigt och förutsägbart, Farmen var väl det mest tydliga exemplet på detta. Dessutom vet jag inte om man ska kalla Robinson för en dokusåpa egentligen, det stämde kanske för de två första säsongerna men numera är det mer en renodlad tävling. Deltagarna har allt som oftast en taktik som de kör från dag ett och hoppas att den ska hjälpa dem att få den där miljonen. Ett intressant spel tycker jag.

Jag har även haft nöjet att deltaga på en föreläsning med en av seriens producenter på Strix och det var väldigt intressant. Han hymlade inte med någonting utan visade hur de gick till väga för att försöka skapa vissa situationer. Så tro inte att det finns något dokumentärt över serien alls, det är producenterna som i stort styr och ställer och många gånger får deltagarna att göra som de vill. Det är mycket psykologi inblandat.

Kul att de gått tillbaka med ett avsnitt i veckan också, det går inte att fylla en halvtimme om dagen. Jag tror det kan bli riktigt skoj, snart börjar det!