lördag, oktober 22, 2005

Be good

Jag fick ett väldigt sug efter att se E.T. som jag rankar som en av de bästa filmer som någonsin gjorts (nej, jag skojar inte) och valde av någon anledning att se den omgjorda nyversionen. Jag hade inte sett den sedan den gick på bio och när jag nu sett den igen är det lätt att förstå varför man föredrar originalversionen. Det har egentligen inte så mycket att göra med walkie talkie-grejen, även om det ser väldigt dumt ut. Det jag stör mig mest på är det som egentligen borde blivit bättre när man gick in digitalt och fixade till saker, nämligen E.T. själv.

Steven Spielberg var så glad att man kunde ge honom lite bättre ansiktsuttryck, något som skulle få honom att se mer "verklig" ut. Tyvärr blir resultatet närmast det motsatta. Det är inte på något sätt dåligt eller slarvigt gjort men genom att ge utomjordingen mänskliga ansiktsuttryck så blir iaf jag bara mer skeptisk till figuren. Han ser ju från början ganska stel ut och att då ge honom ett gummiansikte passar inte alls in. Dessutom känns det korkat att ge honom just mänskliga uttryck, det är ju ingen människa.

Det här är ett vanligt problem i dagens cgi-ålder. Nackdelen förr i tiden var begränsningarna med dockorna. Nackdelen idag är att det inte finns några begränsningar. Jag kan förstå om filmmakarna inte vill skapa en stor docka som sex människor sedan får försöka styra tillsammans, men det är så lätt att gå för långt idag.

Det är samma sak med Yoda i Star Wars-filmerna. Han är absolut inte dåligt gjord i de nya filmerna i serien men han känns inte riktigt riktig. Jag föredrar dockvarianten alla dagar i veckan. Den enda riktigt lyckade cgi-figuren är väl egentligen Gollum, jag kan inte komma på en enda annan cgi-figur eller scen som blivit riktigt bra.

Sämsta cgi-scenen någonsin? För en vecka sedan hade jag utan tvekan sagt en helt horribel surfscen med James Bond i Die Another Day, men efter att ha sett The Ring 2 måste jag säga scenen med "dödshjortarna" i den. Herregud, vad tänkte de på när de slängde in den? De kan plocka bort den helt utan att historien förstörs, istället kör de den så långt som möjligt. Ett praktexempel på hur illa det kan gå när man inte har några gränser att hålla sig till.