torsdag, oktober 27, 2005

Svarta rubriker

Undersökningar kan vara bra att ha ibland, om de görs på rätt sätt. Nu har någon stiftelse som kallar sig Ren Idrott gjort en undersökning bland idrottande ungdomar och resultatet enligt dem själva innebär att var sjätte ungdom i sverige skulle tacka ja till dopning även om de får ett förkortat liv. Alarmerande förstås och stora rubriker i tidningarna. Det är bara det att jag inte alls kan dra samma slutsats när jag ser frågan de ställt.

"Du får ett piller som innebär att du blir bäst i världen på valfri idrott. Men om du tar det kommer du att dö om 30 år. Tar du pillret?"

Det är en dålig fråga, en oerhört dålig fråga faktiskt. Inte någonstans hintar de om att det här pillret skulle innebära dopning eller att det skulle vara förbjudet. Det här rör sig ju snarare om något sorts magiskt piller, inget som faktiskt finns i verkligheten. Ska man dopa sig räcker det inte att ta ett litet piller och sedan är man helt plötsligt bäst i världen. Jag tycker de klantat till sig rejält med frågeställningen och resultatet är således helt obrukbart. Det går inte att dra några slutsatser alls ur en sådan klantigt ställd fråga. Dessutom, när jag var 12 år gammal så innebar 30 år en hel evighet, ungefär som 100 år är för mig nu, så vad skulle det spela för roll?

Gör om, gör rätt.