torsdag, juni 28, 2007

TV-spelsvåldet

Jag har ju skrivit tidigare vad jag tycker om behandlingen av Manhunt 2 men Peter Ottsjö på Aftonbladet har skrivit ett rätt intressant inlägg i spelbloggen som fick mig att tänka på en sak. Det finns inget spel som utlöst sådana aggressioner som Kick Off 2.

För de som inte vet var Kick Off 2 det absolut bästa fotbollsspelet till Amiga (en del menar väl att Sensible Soccer var bättre men det var ju bara en ripoff på Kick Off-serien). Det fick full pott i varenda recension och det var det enda spelet som gällde om man skulle spela fotboll på datorn. Det var värt sina höga betyg för det var stenkul att spela. Det gick fort, man hade kanonkontroll på bollen, man hade bra överblick och man kunde göra härliga kanonskruvar. Så hur kan ett sådant gulligt litet spel utlösa aggressioner?

Jag satt och spelade en turnering när jag var hemma själv någon dag och hade således enbart datorstyrda motståndare. Nu var det så att så fort den datorstyrda motståndaren bara sprang rätt på min spelare som hade bollen så föll min spelare. Fast om jag försökte samma sak mot en datorstyrd spelare med boll så var det fortfarande min spelare som föll. När det här hänt tillräckligt många gånger så blev jag så jäkla rasande att jag drog ut disketten ur diskettstationen. Sedan kastade jag disketten allt vad jag orkade mot väggen. Efter det hämtade jag disketten, slängde in den i diskettstationen och formaterade den. Jag tror aldrig jag varit så rasande som jag var den gången.

Nåväl, det där var ju bara en engångsföretelse säger ni då. Nix, det var det inte alls och nästa gång var det inte jag som blev galen. Den här gången var jag hemma hos en kompis tillsammans med några andra och vi bestämde oss för att spela en turnering i Kick Off 2. Vad som hände sedan var att kompisen vi var hos fick stryk i en match mot sin granne. En liten snorunge som var fyra år yngre och som flinade hela tiden. Så vad kompisen gjorde var detta. Han tog fram en skruvmejsel, skruvade upp botten på joysticken, drog loss alla sladdar inne i den och knölade ihop till en boll och till sist så slog han sönder vad som var kvar av den. Det här var alltså en kompis som inte heller visade några som helst aggressioner annars. Men nu trasade han sönder en joystick som väl kostade iaf ett par hundra kronor och när man var 15-16 år gammal hade man inte så värst mycket pengar. Vi fick ha en liten paus i turneringen medan jag stack hem och hämtade en joystick till så vi kunde slutföra turneringen.

Så var mer uppmärksam mot små gulliga spel som inbjuder till turneringsspel. Det är de som leder till våldsamheter i verkligheten.