lördag, februari 16, 2008

Akvarielängtan

Jag flyttade in i den här lägenheten för 3,5 år sedan. Sedan dess har jag inte köpt en enda möbel till den. Vad jag däremot köpt är ett stort antal skivor, böcker och filmer. Jag har numera staplade högar med allt av det här lite överallt eftersom det är fullt i alla hyllor. Så nu får det allt vara dags att göra något åt problemet och köra till IKEA och köpa lite nya hyllor.

Frågan är bara om de stora paketen får plats i min lilla bil. Det känns egentligen som om jag skulle behöva kasta ut passagerarsätet för att det skulle funka men det sitter ju där det sitter. Får ta med mig en tumstock ut och mäta lite. Om inte paketen får plats får jag väl beställa hemkörning, men det kostar för bövelen 500 spänn eller något och det känns som en lite onödig utgift.

Nu när jag passat på att mäta och planera var allting ska stå i hemmet så finns det främst en möbel som jag vill få dit också, ett stort akvarium. När jag var yngre älskade jag att ha akvarium. Jag skötte om två stycken mindre på ungefär 50 och 100 liter. Det var ett jävla jobb att sköta om varför jag hela tiden ville ha större akvarium som är betydligt enklare att hålla rena.

Så nu har jag undersökt lite grann kring vad det kommer att kosta att köpa akvarium på 400-500 liter och tillbehör och det är en rätt rejäl investering vi snackar om. Jag köpte en TV för 12000 för lite drygt 1,5 år sedan och det är väl där det hela kommer att hamna på till slut, och då har jag inte ens räknat med fiskarna. Jag har hittat ett 400-liters med möbel till som är väldigt snyggt och passar bra in här och det har gått så långt att jag sitter och planerar hur jag ska möblera akvariet (vilket är det absolut roligaste jobbet, man känner sig som en liten mini-arkitekt). Men samtidigt vet jag att jag inte kan köpa något förrän till sommaren någon gång, en jobbig väntan. Och så finns det massa andra problem kring det här. Hur tusan ska jag få hem akvariet? Det finns någon butik i Jönköping som levererar hem till bostaden men det kostar 2000 i frakt. Nu är de förvisso billiga när det gäller själva akvariet så det kan vara värt de extra slantarna. Men helst skulle jag vilja spara de pengarna till andra tillbehör.

Det är en rätt rejäl möbel det här (150 cm bred) och väger rätt många kilo. Inget man bär omkring på själv alltså och jag har ingen aning om vem som skulle kunna hjälpa mig med det hela.

Nåväl, jag har några månader på mig att lösa alla de här problemen. Fram till dess får jag väl fortsätta planera hur jag tänker inreda akvariet och vilka fiskar som ska leva där. Sommaren kan inte komma tidigt nog i år.