onsdag, februari 17, 2010

OS 17/2 Upp som en sol, ner som en pannkaka

Tråkigt att behöva säga det, men vad var det jag sa? Det kan vända väldigt snabbt. Idag gick inte mycket rätt för svenskarna.

Först den där hemska kraschen när Anja var på väg mot en medalj. Jag kände på mig det långt innan hon skulle åka. När jag såg de första åkarna hoppa sådär långt så blev jag orolig. Anja har aldrig varit särskilt bra på att hoppa och ett sådan långt hopp passar henne väldigt illa. Nu var det förvisso inte hoppet i sig som ställde till det egentligen. Det var att hon hamnade ur balans precis innan det. Bara att hoppas att allting är okej med henne och att hon kan ställa upp i fler grenar. Superkombinationen är redan imorgon och jag kan inte tänka mig att hon är med där men med Anja vet man aldrig.

I sprinten såg det bra ut i början men sedan föll allihopa bort en i taget. Hanna Falk hade inte återhämtat sig från sin skada och nu tappar man en viktig kugge i sprintstafetten. Ida Ingemarsson hade världens oflyt när hon först hamnade i en kvartsfinal som såg ut som ett finalfält och när hon höll på att ta sig vidare därifrån så gick en stavrem sönder i spurten och då var det kört. Magdalena Pajala gjorde det jättebra som tog sig till semifinal och jag tycker hon borde få en plats i stafettlaget nu. Anna Olsson var som vanligt superbra i ett mästerskap men för tredje gången blev det just en fjärdeplats. Känns surt värre men det är också svårt att inte unna Petra Majdic en medalj efter vad hon råkade ut för på träningen (ännu en arrangörsmiss!). Anna bör få chansen att försvara sin guldmedalj tillsammans med Kalla i sprintstafetten. Norge fick äntligen sin guldmedalj genom Marit Björgen som såg urstark ut genom hela tävlingen. Hon blir farlig i resten av tävlingarna nu.

I herrtävlingen hade man så stora förhoppningar på Emil Jönsson men det är tufft och små marginaler och efter att ha hamnat i en lätt kvartsfinal så hamnade han i en väldigt tuff semifinal. Det han kanske kunde ha gjort annorlunda är att köra hårdare i semin för att ha chans att gå vidare på tid, men han hade förmodligen sådant självförtroende att han inte trodde att någon skulle kunna spurta ner honom.

Istället blev det lite oväntat dubbelt ryskt i finalen men jag varnade för dem också. Kriukov åkte lite mer taktiskt än vanligt och sparade allt krut till finalen. Med tre norrmän i finalen så trodde jag nästan att det skulle bli en trippelseger. Nu blev det "bara" ett brons till Northug och en liten revansch för honom. Snart är det dags för dubbeljakten som är hans bästa chans till guld, han blir väldigt svårslagen där.

Ja, det är väl bara att glömma den här dagen som skulle bli en medaljfest och se fram emot kommande tävlingsdagar. Det finns gott om medaljchanser fortfarande och inatt går Tre Kronor in i ishockeyturneringen så det finns ingen anledning att deppa ihop alldeles för mycket.