måndag, augusti 01, 2005

Batman Begins

Batman-filmatiseringarna har fått ganska mycket skit genom åren och när det gäller Batman Forever och Batman & Robin är det väldigt välförtjänt. De två filmerna är ruggigt usla. Men de två första, Batman och Batman Returns, regisserade av Tim Burton tycker jag fortfarande är riktigt bra, iaf i jämförelse med andra filmatiserade seriefigurer. De får ändå storspö av nya Batman Begins.

Jag hade rätt höga förväntningar på filmen från början. Christopher Nolan som regisserar har gjort en av mina favoritfilmer, Memento, och skådespelarlistan var minst sagt lovande. De imponerar också, allihopa. Christian Bale framstår som den perfekte Batman. Michael Caine är lysande som Alfred och namn som Liam Neeson, Gary Oldman och Morgan Freeman gör det också väldigt bra. Till och med Rutger Hauer klarar sig bra.

Filmen är betydligt mörkare än föregångarna och det är något jag gillar. Någonstans mitt i filmen kom jag faktiskt att tänka på The Crow som är en annan av mina absoluta favoritfilmer. Det händer mycket redan från början och storyn är väldigt intressant. Jag är rätt svag för historier bakom hur superhjältarna formas (som tex TV-serien Smallville) och här får man väldigt ingående historien om hur Bruce Wayne blir Batman.

Det är gott om tuffa actionscener och det allvarliga bryts av med en del finurliga skämt. Det är en väldigt trevlig mix rakt igenom. Det finns en del småsaker jag retar mig på dock. De där skakiga handkamerorna som är så populära under actionsekvenser numera tilltalar mig inte, men det stör inte så jättemycket iaf. Dessutom finns det en logisk grej som jag inte får ihop (ja, förutom det väldigt ologiska i att en person klär ut sig till en fladdermus och ensam tar sig an maffian i en storstad) men den ska jag inte prata om här för då kan någon som ska se filmen bli sur på mig.

Betyget 4 av 5 vill jag ge filmen iaf, kanske den bästa superhjältefilmen som gjorts hittills. Nu är jag lite sugen på att se första Batman på SVT1 23:15 ikväll.