onsdag, december 15, 2010

24 bra album från 2010: Del 15

Varje dag fram till julafton kommer jag att skriva om en skiva utkommen under året som jag tycker är väldigt bra. Som en sorts julkalender! Det är slumpen som avgör vilken dag jag skriver om en viss skiva, så ingen inbördes ranking. Länkar går till Spotify om skivorna finns där.

Laura Veirs - July Flame

Det känns som om singer/songwriter-genren närapå försvunnit från min radar. För bara några år sedan lyssnade jag nästan hela tiden på artister som Bright Eyes, Iron & Wine, Smog, Ryan Adams och liknande. I år har jag inte ens brytt mig om att provlyssna på nya skivor med Mark Kozelek, Ryan Adams och Christian Kjellvander. Kanske blev jag till slut trött på att lyssna på gnällande pojkar som plinkade på sin gitarr.

Laura Veirs har släppt massor av skivor under de där åren då jag lyssnade väldigt mycket på den här genren, men jag skulle ljuga om jag sa att jag hört mycket av henne. Men i början av januari dök July Flame upp och fick väldigt bra recensioner överallt och jag blev lite nyfiken. Laura Veirs är en singer/songwriter med sina rötter inom countryn. Många av låtarna är ackompanjerade med akustisk gitarr eller banjo och även om hon inte har den mest karismatiska rösten där ute så är den mjuk och skön att lyssna på. Musiken lyfts ofta upp av vackra stråk- och körarrangemang. Som en extra bonus medverkar Jim James (från My Morning Jacket) på några spår.

Kanske är det så att jag är trött på manliga songer/songwriters, men det finns en hel del kvinnor kvar att upptäcka där ute. Laura Veirs är en av dem.