fredag, december 10, 2010

24 bra album från 2010: Del 10

Varje dag fram till julafton kommer jag att skriva om en skiva utkommen under året som jag tycker är väldigt bra. Som en sorts julkalender! Det är slumpen som avgör vilken dag jag skriver om en viss skiva, så ingen inbördes ranking. Länkar går till Spotify om skivorna finns där.

Shy Child - Liquid Love

Första gången jag hörde Pet Shop Boys var förmodligen när Kaj Kindvall spelade West End Girls på Tracks. Jag avskydde den. Jag förstod inte hur den kunde bli etta på alla listor. Pet Shop Boys var enligt mig ett riktigt skitband. Sedan kom Opportunities, Love Comes Quickly och Suburbia och jag var fast. Pet Shop Boys var nu istället ett av mina stora favoritband och så känner jag fortfarande idag (well, inte hatet för West End Girls, det är en bra låt). Den stora skillnaden mellan Pet Shop Boys och mina övriga favoritband är att jag aldrig ansett dem vara ett speciellt bra albumband (Actually är det stora undantaget) men hur många andra band finns det som har öst ur sig hitlåtar på samma sätt som Pet Shop Boys egentligen? 42 topp 30-singlar på UK-listan (varav 22 är topp 10) säger egentligen allt, det finns inga som är så bra på att skapa hitsinglar som Chris Lowe och Neil Tennant.

Jag vet inte huruvida Shy Child har lyssnat mycket på Pet Shop Boys när de skapade det här albumet (det låter onekligen så) men de verkar i alla fall jobbat hårt med att försöka skapa ett gäng hitsinglar. De har släppt tre album tidigare och har jobbat sig stadigt uppåt. Det här är ett försök att slå igenom på riktigt. Den stora skillnaden mellan dem och Pet Shop Boys är att de verkar ha ansträngt sig väldigt mycket för att lyckas få fram en hit och det gör att skivan ibland blir lite väl förutsägbar och tråkig. Lowe och Tennant verkade inte behöva anstränga sig för att göra en pophit, det kom helt naturligt.

Nu låter det kanske som om jag är väldigt negativ till den här skivan men Liquid Love har ett gäng trevliga och lättlyssnade elektroniska poplåtar. Något Pet Shop Boys kommer de aldrig att bli men när det är helg och dags för party så ligger den här skivan tidigt på spellistan. Det duger gott så.