måndag, december 06, 2010

24 bra album från 2010: Del 6

Varje dag fram till julafton kommer jag att skriva om en skiva utkommen under året som jag tycker är väldigt bra. Som en sorts julkalender! Det är slumpen som avgör vilken dag jag skriver om en viss skiva, så ingen inbördes ranking. Länkar går till Spotify om skivorna finns där.

Harlem - Hippies

Ofta vill jag lyssna på musik som är rätt allvarsam och som förmedlar mycket känslor. Men ibland är det skönt att bara luta sig tillbaka och lyssna på något som är kul. Det är precis som med film. I helgen avnjöt jag Fritz Langs stumfilmsmästerverk Metropolis medan jag ikväll ska gå och se Piranha 3D på bio.

Harlem för mig är en grupp som gör kul musik. Visst, det är garagerock det handlar om men det är väldigt melodiös sådan. Man kan lätt höra influenser från sådana som Phil Spector. Fast ska man göra en jämförelse med ett enda band så är det helt klart Pixies man kommer att tänka på.

Den här skivan bjuder inte direkt på något nyskapande inom garagerocken men det är sexton trallvänliga små poppärlor dragna genom ett lo-fi-filter.