lördag, december 11, 2010

24 bra album från 2010: Del 11

Varje dag fram till julafton kommer jag att skriva om en skiva utkommen under året som jag tycker är väldigt bra. Som en sorts julkalender! Det är slumpen som avgör vilken dag jag skriver om en viss skiva, så ingen inbördes ranking. Länkar går till Spotify om skivorna finns där.

Jónsi - Go

Sigur Rós är enligt mig 2000-talets bästa band. Jag fastnade direkt första gången jag hörde Ágætis Byrjun så var jag fast. ( ) är 2000-talets näst bästa skiva (efter Fireside - Elite). Jag såg dem live på Chinateatern 2003 och det är möjligtvis den bästa konsert jag någonsin sett. Takk var ett väldigt naturligt steg fram från ( ).

Men sedan hände något. 2008 års Með Suð Í Eyrum Við Spilum Endalaust överraskade mig. På förstasingeln Gobbledigook lät de mer som Animal Collective än Sigur Rós och på avslutande All Alright sjöng de för första gången på engelska. Jag tror det var Jónsi som ville gå den vägen.

På den här soloskivan har Jónsi fått chansen att gå hela linan ut och skivan är full med poplåtar som det är svårt att sitta still till. Det är först på de två avslutande spåren man får riktig Sigur Rós-känsla. De känns som om de låtarna lätt skulle ha fått plats på Takk.

Det är skönt att Jónsi har fått utlopp för sin lite mer poppiga sida på den här skivan för det bör betyda att han och bandkamraterna i Sigur Rós kan börja jobba på nya låtar igen. Men så länge som slutresultatet blir så här bra så får Jónsi gärna göra fler soloskivor i framtiden också.