söndag, december 19, 2010

24 bra album från 2010: Del 19

Varje dag fram till julafton kommer jag att skriva om en skiva utkommen under året som jag tycker är väldigt bra. Som en sorts julkalender! Det är slumpen som avgör vilken dag jag skriver om en viss skiva, så ingen inbördes ranking. Länkar går till Spotify om skivorna finns där.

Fang Island - Fang Island

Vad skönt det är med indierockband som inte tar sig själva på alltför stort allvar. Hela grejen med Weezer när de slog igenom var att de hade lite humor i sina låtar. Visst, jag är helt för med en viktig mening bakom musiken men ibland behöver man ett avbrott från det också. Så kul då att det kommer fram lite nya band som ger en det utan att behöva göra något avkall från kvalitet.

Förra året var det Japandroids som slog igenom med underbara textrader som

I don't wanna worry about dying
I just wanna worry about those sunshine girls


och

Let's get to France
So we can french kiss som french girls


För mig var Vancouver-bandet förra årets debutanter. Årets debutanter hittar vi i Brooklyn, NY.

När Fang Island själva ska beskriva deras musik gör de det genom att säga "everyone high fiving everyone else". Även om det låter som en fullständigt absurd beskrivelse av musik så passar det rätt bra ändå. Fang Island gör gitarrorienterad rock i högt tempo som det är näst intill omöjligt att sitta still till. De få textrader de har domineras av en massa yeah och woah. Det är fullt ös nästan från början till slut på den här skivan, den som letar ballader gör sig icke besvär.

Det finns ingen skiva jag tagit fram lika många gånger i år som den här. För mycket roligare än så här kan det nämligen inte bli när man lyssnar på musik.