måndag, december 20, 2010

24 bra album från 2010: Del 20

Varje dag fram till julafton kommer jag att skriva om en skiva utkommen under året som jag tycker är väldigt bra. Som en sorts julkalender! Det är slumpen som avgör vilken dag jag skriver om en viss skiva, så ingen inbördes ranking. Länkar går till Spotify om skivorna finns där.

Local Natives - Gorilla Manor

Ok, jag fuskar lite grann här. Local Natives debut släpptes i Sverige redan i slutet av förra året eftersom musiktidningen Sonic gjorde ett stort reportage om dem då och hade dem på framsidan av numret. Men i resten av världen släpptes det först i februari i år. Så jag väljer att räkna det som ett album från i år.

Men även om så inte varit fallet så hade den förtjänat att vara med på en lista över årets bästa album ändå. Idag blir ett album gammalt på en månad eller två. Det släpps så oerhört mycket musik hela tiden så man går från olika album från dag till dag och ofta glömmer man bort albumen man hört tidigare och de får samla damm. Men den här skivan har jag lyssnat på varje månad sedan den kom ut. Så bra är den helt enkelt. Dessutom gjorde de ett lysande framträdande på Way Out West i somras.

Alla bör lyssna på den här skivan för det är årets skönaste pop. Även om den släpptes förra året.