onsdag, december 22, 2010

24 bra album från 2010: Del 22

Varje dag fram till julafton kommer jag att skriva om en skiva utkommen under året som jag tycker är väldigt bra. Som en sorts julkalender! Det är slumpen som avgör vilken dag jag skriver om en viss skiva, så ingen inbördes ranking. Länkar går till Spotify om skivorna finns där.

Beach House - Teen Dream

När 2008 års Devotion dök upp fick Beach House fina recensioner och det var en tillräckligt bra skiva för att man skulle bli nyfiken på vad de skulle göra härnäst. Men inte hade jag förväntat mig att de skulle ta ett sådant jättesteg framåt.

Teen Dream är full med drömska långsamma små melankoliska melodier. Victoria Legrands mörka stämma är fullständigt hypnotiserande. En fantastisk skiva att njuta av i vintermörkret.

Dessutom är den inspelad i en kyrka, bara en sådan sak gör den intressant.